Niemieckie Zalando i polski Answear na różnych prędkościach

Niemieckie Zalando powiększyło w pierwszym kwartale biznes o 2,3 proc. Polski Answear – o 52 proc. To nie ułatwia wycen firm z sektora.

Publikacja: 05.05.2023 03:00

Niemieckie Zalando i polski Answear na różnych prędkościach

Foto: Anton Mislawsky, Unsplash

Największa w regionie internetowa platforma modowa ocenia, że konsumenci są dziś uśpieni, i nie koryguje założeń na 2023 r. Jej polski konkurent rośnie dużo szybciej i jego mniejszościowy akcjonariusz chce to wykorzystać.

Gigant rośnie powoli

Grupa Zalando, największa w regionie Europy Środkowowschodniej multibrandowa platforma e-commerce specjalizująca się w modzie, w pierwszym kwartale tego roku powiększyła przychody o 2,3 proc., do 2,26 mld euro. Jej zarząd, pod kierunkiem Roberta Gentza, podtrzymał, że w całym roku obroty grupy mogą spaść o 1 proc. lub urosnąć, ale maksymalnie o 4 proc.

Zarząd koncentruje się na poprawie rentowności Zalando, która mocno obniżyła się po okresie pandemii.

Zalando, podobnie jak wiele innych firm gospodarki elektronicznej, zdecydowało się na cięcia zatrudnienia. W I kw. br. zatrudniało średnio o 238 osób mniej niż w 2022 r., czyli 16,76 tys.

Po trzech miesiącach br. straty platformy były dużo mniejsze niż rok temu. Strata netto skurczyła się do 38,5 mln euro z 61,3 mln euro rok temu.

Wzrost przychodów w Zalando jest niewielki, bo – jak tłumaczył w czwartek zarząd – ma miejsce mimo wyzwań w otoczeniu gospodarczym nacechowanym wysoką inflacją. Odpowiedzialna za finanse Zalando Sandra Dembeck określiła popyt konsumencki słowem „wyciszony”.

Aby go rozbudzić, Zalando wprowadzało kolekcje z projektantami mody czy krótkie serie produktów takich brandów jak Adidas.

Mimo różnych starań jedynym rosnącym segmentem biznesowym platformy był segment z przecenami, czyli odświeżony w styczniu pod względem wizerunku i modelu biznesowego Zalando Lounge. Jego przychody urosły rok do roku o około 100 mln euro do 416 mln euro (marki muszą zawierać z nim osobne umowy). Segment ten najszybciej podnosił też zysk operacyjny.

Trudności w wycenie

Zgodnie z globalnymi trendami po pandemii e-commerce traci impet i konsumenci wracają do galerii handlowych i tradycyjnych sklepów. Analitycy w Warszawie obserwują je i wyniki Zalando, wyceniając polskie odpowiedniki. Co jednak, gdy te rosną dużo szybciej, jak np. modowa platforma Answear.com?

Według szacunków zarządu pod kierunkiem Krzysztofa Bajołka (jest też głównym akcjonariuszem) w I kwartale przychody Answear.com wyniosły 271 mln zł, o 52 proc. więcej niż rok wcześniej. Sama sprzedaż internetowa miała wartość 268 mln zł i była o 62 proc. wyższa niż rok wcześniej.

Takie zwyżki mają być m.in. efektem trafionych kampanii marketingowych, rosnących obrotów na nowych rynkach, ale i tzw. niskiej bazy z 2022 r., gdy zaprzestano handlu w Ukrainie.

Mimo że biznes Answear rośnie, pod koniec ub.r. Bajołek zdecydował się ogłosić pierwsze przejęcie. Za marki Sneakerstudio i PRM platforma ma zapłacić akcjami. Na emisję potrzebna jest zgoda walnego zgromadzenia. Miała zapaść 27 kwietnia. Jednak mniejszościowy akcjonariusz – fundusz MCI – ma wątpliwości co do założeń transakcji i zażądał przerwy w obradach do 11 maja. Uważa, że kurs akcji Answear jest za niski, a co za tym idzie, zapłata za nabywany biznes w formie stałej liczby walorów – zbyt wysoka. Czy do przejęcia dojdzie – dopiero się okaże. Na razie z zarządu zrezygnował Wojciech Tomaszewski, odpowiedzialny za rozwój za granicą.

Wyniki i wyceny firm z sektora są ważne dla udziałowców Modivo, szykowanego do giełdowego debiutu.

Największa w regionie internetowa platforma modowa ocenia, że konsumenci są dziś uśpieni, i nie koryguje założeń na 2023 r. Jej polski konkurent rośnie dużo szybciej i jego mniejszościowy akcjonariusz chce to wykorzystać.

Gigant rośnie powoli

Pozostało 92% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Handel
Polacy zmienili zdanie. Znów większość jest przeciwna zakazowi handlu
Handel
Przez rosnące ceny zyskują programy lojalnościowe. Czym przyciągają sklepy?
Handel
Będą tysiące nowych sklepów. Żabka przedstawiła ambitne plany rozwojowe
Handel
Ekspresowy koniec sprzedaży mentolowych wkładów tytoniowych?