W latach 2012-16 sprzedaż artykułów luksusowych w Chinach rosła średnio o 1 proc. rocznie, w 2016-19 nastąpiła poprawa do 26 proc. rocznie, a w 2019-21 skoczyła o 42 proc., natomiast w ubiegłym roku zmalała o 10 proc.- stwierdziła w opracowaniu firma doradcza z Bostonu, Bain & Co.
Nawiązując do rocznych wyników gigantów w zakresie luksusu, LVMH i Salvatore Ferragamo amerykańscy specjaliści podkreślili, że wszystkie segmenty sektora artykułów luksusowych odczuły w rożnym stopniu ujemne skutki pandemii. Najmniej straciły wyroby sprzedawane elektronicznie, sprzedaż drogich kosmetyków zmalała jednocyfrowo, biżuterii i galanterii skórzanej o 10-15 proc., modnych luksusowych sukienek i ubrań oraz artykułów lifestylowych o 15-20 proc., a sprzedaż zegarków załamała się o 20-25 proc. - podał Reuter.
Czytaj więcej
Mimo sytuacji gospodarczej, rynek dóbr luksusowych na świecie ma się dobrze. Zdaniem ekspertów z firmy Bain & Company popyt na tego rodzaju towary będzie rósł. Wzrost zapewnią osoby młode, przedstawiciele generacji Z oraz milenialsi.
Dynamikę chińskiego rynku zahamowała bezwzględna polityka Covid-zero władz w Pekinie, zaniechana w grudniu po dużych protestach. Bain & Co uważa, że teraz działalność tego sektora powinna szybko odrodzić się, bo poprawiły się nastroje konsumentów, wzrosła frekwencja w centrach handlowych.
Brak chińskich turystów na świecie w ostatnich 2 latach został wyrównany dużym wzrostem klientów ze Stanów Zjednoczonych, korzystających z aprecjacji dolara do funta i do euro. Utrzymał się poziom Japończyków, Koreańczyków i mieszkańców krajów Azji Płd.-Wsch., a Europejczykom wróciła chęć do kupowania czegoś nadzwyczajnego - wyjaśnił Erwan Rambourg, analityk z banku HSBC, współpracujący wcześniej z Diorem i Cartierem, uważany od 15 lat za czołowego specjalistę od artykułów luksusowych i sportowych, autor książki „Przyszłość luksusu: co czeka ten biznes” („Future Luxe: What's Ahead for the Business of Luxury”). Linie lotnicze notują już rekordowy poziom rezerwacji lotów do Europy na wiosnę i lato. Tylko Europejczycy mogą stracić ochotę do szastania pieniędzmi z powodu sytuacji gospodarczej i różnych protestów i strajków - pisze dziennik „La Tribune” za agencją AFP.