Rzeź małych sklepów w Polsce. Najszybciej znikają spożywcze

Nie dość, że w 2022 r. zlikwidowano ich ok. 4 tys., to jeszcze niemal 10 tys. zostało zawieszonych. Odczuwają skokowy wzrost kosztów, wysoką inflację, konkurencję internetu, ale i dużych sieci.

Publikacja: 04.01.2023 22:00

Rzeź małych sklepów w Polsce. Najszybciej znikają spożywcze

Foto: PAP

Liczba sklepów w Polsce spada od lat, jeszcze w 2008 r. było ich ok. 460 tys., teraz to już niemal 90 tys. mniej – wynika z najnowszych danych wywiadowni Dun & Bradstreet, przygotowanych specjalnie dla „Rzeczpospolitej”. Tak szybkiego spadku jak w ostatnich miesiącach dawno jednak nie było.

– Przez rok z polskiego rynku zniknęło blisko 4 tys. sklepów. W kolejnych miesiącach może być jeszcze gorzej – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik firmy. – W 2022 r. nieco ponad 9,5 tys. sklepów zawiesiło też działalność, co w skali roku oznacza wzrost liczby takich placówek o 72 proc.

372,1 tys.

sklepów działa obecnie w Polsce. Co roku znikają ich tysiące, zwłaszcza ogólnospożywczych.

Najszybciej znikają sklepy spożywcze, ale trend ten w różnej skali dotyka wszystkich sektorów. O minimalnych zwyżkach można mówić tylko w przypadku kilku działów, jak kwiaciarnie, sklepy sportowe czy te z wyrobami medycznymi.

Sytuacja jest z miesiąca na miesiąc trudniejsza. Po spadku popytu wywołanych najpierw pandemią i lockdownami doszła teraz rekordowo wysoka inflacja. – Jeszcze większe znaczenie mają bardzo szybko rosnące koszty utrzymania punktów stacjonarnych, gdzie często podwyżki cen energii i gazu sięgają kilkuset procent. Do tego dochodzą rosnące ceny produktów, co nie pozwala na zwiększenie sprzedaży – mówi Jolanta Tkaczyk, kierownik Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego.

Sklepy stacjonarne muszą również konkurować o klientów choćby z internetowymi, co widać szczególnie mocno w przypadku sprzedawców kosmetyków, sprzętu elektronicznego czy odzieży i obuwia. W efekcie, nawet największe firmy handlowe w tych sektorach uruchamiają coraz mniej placówek.

– W 2022 r. liczba sklepów się nie zmieniła i jest ich 81. Przebudowaliśmy natomiast punkty w kilkunastu lokalizacjach – mówi Wioletta Batóg, rzecznik MediaMarktSaturn Polska.

Czytaj więcej

Małe sklepy w Polsce znikają tysiącami, a sieci rosną

W przypadku handlu spożywczego warunki konkurencji narzucają duże sieci, zwłaszcza dyskontowe, które mimo niesłychanie trudnych warunków wciąż się rozwijają. Lidl podaje, że nadal uruchamia po kilkadziesiąt sklepów rocznie, Biedronka tylko w końcówce grudnia otworzyła ich 24.

– Popyt konsumencki w efekcie wysokiej inflacji również maleje, co jest kolejnym wyzwaniem, zwłaszcza dla sklepów działających w pojedynkę. Dlatego liczba likwidacji czy zawieszeń działalności firm jest tak duża – mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

Liczba sklepów w Polsce spada od lat, jeszcze w 2008 r. było ich ok. 460 tys., teraz to już niemal 90 tys. mniej – wynika z najnowszych danych wywiadowni Dun & Bradstreet, przygotowanych specjalnie dla „Rzeczpospolitej”. Tak szybkiego spadku jak w ostatnich miesiącach dawno jednak nie było.

– Przez rok z polskiego rynku zniknęło blisko 4 tys. sklepów. W kolejnych miesiącach może być jeszcze gorzej – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik firmy. – W 2022 r. nieco ponad 9,5 tys. sklepów zawiesiło też działalność, co w skali roku oznacza wzrost liczby takich placówek o 72 proc.

Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd