Moda z Chin przyjmuje się w Polsce. 11 listopada - Dzień Singla w sklepach

Coraz więcej sprzedawców, i to nie tylko internetowych, szykuje promocje na obchodzony 11 listopada Dzień Singla. Jak widać, moda z Chin przyjmuje się też u nas.

Publikacja: 07.11.2022 22:00

Chińczycy eksportują w świat także świętowanie Dnia Singla

Chińczycy eksportują w świat także świętowanie Dnia Singla

Foto: Qilai Shen / Bloomberg

Dzień Singla to święto od początku wymyślone i prowadzone przez chiński koncern Alibaba, prowadzący wiele platform internetowych jak Taobao, Tmall czy AliExpress. Choć to twór wyłącznie marketingowy, to jest już globalnym fenomenem – kulturowym i biznesowym. Prawdopodobnie święto zostało wymyślone na początku lat 90. na fali zmian demograficznych i rosnącej liczby osób żyjących w pojedynkę. Ale jako festiwal zakupowy pod hasłem celebrowania stanu wolnego zrodziło się w 2008 r. i od tego czasu z roku na rok nabiera impetu.

Rok temu z tej okazji chińskie serwisy zanotowały w sumie 139 mld dol. sprzedaży (mowa o całym festiwalu, w przypadku niektórych sprzedawców nawet tygodniowym), co oznacza wzrost w ujęciu rocznym o 25 proc. Oznacza to, że jest to dzień z największą sprzedażą internetową na całym świecie, daleko wyprzedzając Black Friday czy Cyber Monday.

Czytaj więcej

Polska bez ważnej dyrektywy. Pseudopromocje zostaną w internecie

Początkowo święto przyjęło się w Chinach, a później na innych rynkach azjatyckich, to dzięki ekspansji np. AliExpress moda na Dzień Singla rozpowszechnia się także w innych krajach, również w Polsce.

W tym roku widać coraz większą liczbę sieci handlowych czy sprzedawców internetowych, którzy z tej okazji ogłaszają specjalne akcje marketingowe i promocje. Robią to tak sprzedawcy elektroniki, jak i drogerie, choć nadal ofert jest sporo mniej niż w związku z innym importowanym zwyczajem, czyli Czarnym Piątkiem. Przynajmniej na razie według AliExpress, Polska była w czołówce zagranicznych rynków z najwyższą sprzedażą na serwisie właśnie podczas Dnia Singla.

W tym roku z tej okazji mocno się promuje także inny azjatycki sprzedawca internetowy, czyli platforma Shopee.

– Dzień Singla, w całości wykreowany przez marketplace Alibaba, pozostawał dotąd festiwalem typowym dla marketplace’ów i skupionym wokół 11 listopada. Z danych płatności Blue Media wynika, że Dzień Singla nie ma jakichś spektakularnych zwyżek w porównaniu z innymi listopadowymi dniami. Wygląda na to, że azjatyckie święto zakupów po prostu przyjęło się jako kolejna okazja do skorzystania z promocji – mówi Marcin Szczur, szef sprzedaży w Blue Media. – Choć możliwe, że w tym roku możemy spodziewać się większego udziału mniejszych e-biznesów, dla których będzie to dodatkowa opcja przyciągnięcia e-konsumentów. Zakupy online są integralna częścią handlu, podlegają też nastrojom gospodarczym i sytuacji rynkowej. W tym roku konsumenci mogą wyjątkowo skrupulatnie poszukiwać dobrych okazji cenowych.

W poprzednich latach Dzień Singla był okazją do zakupu elektroniki, produktów z kategorii moda czy kosmetyków, i to właśnie te branże prowadziły w rankingach sprzedaży. W tym roku, w obliczu rosnącej inflacji, kryzysu energetycznego, wojny w Ukrainie – potrzeby konsumentów mogą skupić się wokół codziennych potrzeb – np. konieczności zakupu artykułów gospodarstwa domowego.

W Polsce rozpoznawalność Dnia Singla rośnie, ale nadal jest na stosunkowo niskim poziomie i obroty sprzedażowe generowane 11 listopada nie skłaniają rynku do dużego zaangażowania – zauważa Grzegorz Szulik, prezes Honey Payment, polskiego fintechu i współtwórca aplikacji do zarządzania finansami DotBee. – Data w przypadku Polski też jest dość niefortunna, bo pokrywa się ze świętem niepodległości. Niemniej uważam, że w kolejnych latach sytuacja się zmieni i wraz z rosnącą popularnością coraz częściej będziemy widzieć oferty związane z Dniem Singla.

Dzień Singla to święto od początku wymyślone i prowadzone przez chiński koncern Alibaba, prowadzący wiele platform internetowych jak Taobao, Tmall czy AliExpress. Choć to twór wyłącznie marketingowy, to jest już globalnym fenomenem – kulturowym i biznesowym. Prawdopodobnie święto zostało wymyślone na początku lat 90. na fali zmian demograficznych i rosnącej liczby osób żyjących w pojedynkę. Ale jako festiwal zakupowy pod hasłem celebrowania stanu wolnego zrodziło się w 2008 r. i od tego czasu z roku na rok nabiera impetu.

Pozostało 85% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd