Firmy handlowe starają się bowiem ciąć koszty obsługi i raczej spada obsada kas, a rozwiązania samoobsługowe zwłaszcza przy większych zakupach oznaczają jeszcze wydłużanie się kolejek, a nie ich skracanie. Tymczasem oczekiwania konsumentów w tym zakresie są zupełnie inne.
Z ostatniego raportu PayPal wynika, że 81 proc. Europejczyków przedkłada szybkość i prostotę obsługi kasowej nad jakiekolwiek inne elementy doświadczeń zakupowych. Ich strategię zakupową można określić jako „Szybko i łatwo”, to warunek konieczny dobrych zakupów.
Także e-commerce coraz bardziej przyzwyczaja konsumentów do wygody i szybkości transakcji, co przenosi się na oczekiwania w handlu stacjonarnym. Średnio trzech na czterech klientów w Europie zrezygnuje z zakupu, jeśli oceni, że w kolejce do kasy trzeba będzie czekać dłużej niż 5 minut. Taki sam jest odsetek tych, którzy są gotowi wybrać konkurencyjny sklep, jeżeli uznają, że tam będą obsłużeni szybciej. Już trzech na pięciu badanych używa kas samoobsługowych – właśnie po to, aby przyspieszyć zamknięcie transakcji.
– Konsumenci coraz chętniej kupują hybrydowo, czyli zarówno offline, jak i online, a przyzwyczajenia i oczekiwania z cyberprzestrzeni przenoszą na handel stacjonarny. Ma być sprawniej, szybciej, prościej, zaś sprzedawcy muszą za tym nadążać – mówi Efi Dahan, dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią.
W ubiegłym roku co trzeciemu klientowi w Europie zdarzało się rezygnować z zakupów spożywczych online, ponieważ sklep nie oferował płatności metodą preferowaną przez kupującego.