Badanie zrealizowane w maju przez agencję Inquiry na reprezentatywnej grupie Polaków wyraźnie pokazuje, że zdecydowana większość popiera firmy, które postanowiły wycofać się z działalności w Rosji. Poparcie to jest największe i najbardziej zdecydowane wśród najstarszej grupy Polaków – powyżej 55 roku życia.
– Widać wyraźnie, że Polacy są niezwykle mocno zaangażowani w kwestie związane z wojną na Ukrainie. Nie tylko pomagamy, ale również codziennie podejmujemy decyzje i działania mogące wpłynąć na sytuację. Presja ma sens i można odnieść wrażenie, że większość z nas rzeczywiście w to wierzy – mówi Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.
Marką zdecydowanie najmocniej kojarzoną z dalszą obecnością w Rosji jest bezsprzecznie Leroy Merlin z 42 proc. wskazań, a następnie Auchan z 36 proc. oraz Decathlon z 23 proc. Co ciekawe wszystkie należą do tej samej francuskiej rodziny Mulliez i jej grupy Adeo. Dodatkowo 16 proc. Polaków zauważa również pozostanie w Rosji marki Nestle, która niby wycofała się z rynku, ale wciąż oferuje tam np. produkty dla dzieci. Wśród marek, które Polacy najczęściej kojarzą z wycofaniem się z rynku rosyjskiego, jest przede wszystkim McDonald’s z 50 proc. wskazań, a następnie IKEA z 40 proc. i Coca Cola z wynikiem 39 proc. Średnio co trzeci badany wskazuje takie firmy jak Apple, Adidas oraz Nike. Co czwarty nie potrafi wskazać żadnej firmy, która nie wycofała się z rynku rosyjskiego.
Czytaj więcej
W sklepach w maju było drożej średnio o 16,7 proc. niż przed rokiem. Tanieją jedynie produkty sezonowe, jak owoce, ale szczyt drożyzny dopiero przed nami.
Połowa Polaków jest zainteresowana informacjami dotyczącymi kontynuacji działalności poszczególnych marek w Rosji. Zainteresowanie to jest mocniej widoczne wśród mężczyzn, w dużych miastach oraz osób z wyższym wykształceniem. Informacje na ten temat czerpiemy zdecydowanie najczęściej z telewizji (61 proc.), ale także z mediów społecznościowych, w tym z Facebooka wskazanego przez 51 proc.