Jak wynika z marcowego badania M/platform przeprowadzanego cyklicznie wśród właścicieli ponad 1,1 tys. małych sklepów, wskaźnik nastroju handlu tradycyjnego wzrósł aż o 14,4 pkt. do 46,7 pkt, mimo że był niższy od prognoz o 3,2 pkt. Prowadzący małe i średnie sklepy z optymizmem patrzą na kwiecień, wskaźnik prognozujący na kolejny miesiąc wyniósł bowiem 57,1 pkt. i pierwszy raz od sierpnia 2021 r. ponownie przekroczył 50 pkt. Wzrostowi wskaźników towarzyszą rosnące obroty w handlu tradycyjnym, których wartość w marcu zwiększyła się o 9 proc. rdr. Za wzrostem obrotów stał wzrost średniej wartości koszyka o 4,8 proc., ale w naszych koszykach było nieco mniej produktów niż przed rokiem – średnio 4,8 produktu w marcu 2022 w porównaniu do 5 w marcu 2021.

Z badania wynika, że wzrosty sprzedaży odnotowano w następujących kategoriach: wyroby tytoniowe o 4,5 proc., piwo 7,5 proc., napoje bezalkoholowe 5,6 proc., nabiał 1,2 proc., słodycze 2,9 proc. czy alkohole mocne jak whisky, rum, likiery, gin 12,9 proc. Analitycy podają, że wciąż w związku z wojną sprzedaż żywności suchej wzrosła 23,7 proc., gotowych posiłków 4,1 proc., konserw 1,6 proc., a olejów i oliwy 55 proc. Kategoriami malejącymi okazały się wódka ze spadkiem 0,4 proc. oraz wino z 5,3 proc.

– W marcu liczba osób, które przybyły z Ukrainy do Polski wg danych Straży Granicznej przekroczyła 2,3 mln, co znacząco zwiększyło zapotrzebowanie na różnorodne kategorie produktów na terenie Polski – mówi Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform. Zwiększonemu popytowi towarzyszył wzrost cen. Największe zmiany zaobserwowaliśmy dla kategorii oleje i oliwy ze wzrostem 70,3 proc. czy wyrobów piekarskich i cukierniczych o 13,5 proc. – dodaje.