Sprzęt Bosch i Siemens na fali

Produkujący pod tymi markami AGD koncern BSH zwiększył sprzedaż do najwyższego w historii poziomu mimo utrzymujących się problemów z zaopatrzeniem w wiele komponentów do produkcji.

Publikacja: 05.04.2022 14:32

Sprzęt Bosch i Siemens na fali

Foto: moto.rp.pl

Niemiecki koncern BSH Hausgeräte podał, że w ubiegłym roku jego obroty wyniosły 15,6 mld euro. To wzrost o 12 procent w porównaniu z 2020 r., zaś po wyeliminowaniu różnic kursowych 14 proc. Dla całego sektora był to trudny rok i nic nie wskazuje, aby w tym roku sytuacja miała się znacząco zmienić.

– Obok dramatycznej sytuacji w Ukrainie wciąż mierzymy się z pandemią Covid-19, niestabilnymi łańcuchami dostaw oraz trudnościami z dostępnością półprzewodników – mówi dr Carla Kriwet, prezes BSH Hausgeräte. W związku z wojną firma przerwała dostawy części do produkcji, jak również dostawy AGD z Unii Europejskiej do Rosji. Ponadto BSH zawiesiła produkcję w swoich dwóch zakładach w Sankt Petersburgu.

Niezależnie od tego BSH podkreśla, że utrzymanie łańcuchów dostaw staje się coraz trudniejsze. Wynikające z tego niedobory materiałów dotyczą kilku fabryk BSH w Europie oraz zakładu w Turcji, gdzie producent sprzętu gospodarstwa domowego musi tymczasowo zawiesić istotną część swojej działalności produkcyjnej. Związane z tym dalsze braki w dostawach wyrobów gotowych będą odczuwalne na całym świecie.

W tak trudnych warunkach już w 2021 r. firmie i tak udało się osiągnąć wzrost obrotów we wszystkich regionach świata. W Europie wyniósł 9 proc., a szczególnie wysokie wzrosty zanotowano na dużych rynkach, takich jak Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Hiszpania, Włochy i Europa Północna, a także w Turcji.

W regionie Ameryki (USA, Kanada) BSH osiągnęło wzrost na poziomie 23 proc., a Azji-Pacyfiku/Afryki o 18 proc. Na największym w regionie rynku chińskim BSH zdołało zwiększyć obroty o 17 proc.

- W Europie chcemy dalej wzmacniać naszą pozycję lidera. W Ameryce nasze działania związane z rozwojem koncentrują się na tym, aby nasze produkty stały się dla konsumentów pierwszym wyborem z segmentu towarów luksusowych i premium - mówi Matthias Ginthum z BSH Hausgeräte. - Także w Chinach chcemy jako lider innowacyjności dalej wzmacniać naszą pozycję rynkową w segmencie produktów klas średniej i premium. Afryka i Indie to główne lokalizacje do realizacji naszej strategii rozwoju. Już teraz prowadzimy produkcję w Chennai w Indiach, a w Egipcie rozpoczynamy obecnie budowę naszej pierwszej fabryki na kontynencie afrykańskim - dodaje.

Liderem wzrostu obrotów w 2021 r. był obszar chłodnictwa ze wzrostem na poziomie 20 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Tuż za nim ulokował się obszar urządzeń do gotowania (piekarniki 14 proc., płyty grzewcze i okapy 13 proc.). W obszarze pralek i suszarek obroty wzrosły o 9 proc. Kategoria zmywarek zanotowała wzrost o 7 proc. Pozytywny trend zaobserwowano także w zakresie małych urządzeń gospodarstwa domowego, takich jak ekspresy ciśnieniowe, roboty kuchenne i odkurzacze, gdzie wzrost wyniósł 9 proc.

Serwis Fabryczny BSH również zwiększył swoje przychody o 4 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Na koniec 2021 r. BSH zatrudniało na całym świecie 62,4 tys. pracowników, czyli niemal o 4 proc. więcej niż w 2020 r. Dotyczy to przede wszystkim obszaru produkcji. Taki wzrost zatrudnienia osiągnięto dzięki utrzymującemu się wysokiemu popytowi na AGD.

Rozbudowując lokalne centra badań i rozwoju w różnych regionach oraz rozbudowując i tworząc nowe zakłady produkcyjne w Chinach, Egipcie i Meksyku, BSH podkreśla swój cel jeszcze szybszego reagowania na regionalne potrzeby konsumentów. Dzięki temu skraca drogi transportu i łańcuchy dostaw, przyczyniając się w ten sposób w znacznym stopniu do zmniejszenia emisji CO2.

Wydatki na badania i rozwój wzrosły w 2021 roku o 47 mln euro do poziomu 755 mln euro, co stanowi 5 proc. łącznych obrotów przedsiębiorstwa. Także w przyszłości na pierwszym planie znajdą się skoncentrowane na oczekiwaniach konsumenta innowacje, rozwiązania IoT, a także cyfryzacja całego łańcucha tworzenia wartości oraz budowa sprawnie funkcjonującej gospodarki obiegu zamkniętego.

Niemiecki koncern BSH Hausgeräte podał, że w ubiegłym roku jego obroty wyniosły 15,6 mld euro. To wzrost o 12 procent w porównaniu z 2020 r., zaś po wyeliminowaniu różnic kursowych 14 proc. Dla całego sektora był to trudny rok i nic nie wskazuje, aby w tym roku sytuacja miała się znacząco zmienić.

– Obok dramatycznej sytuacji w Ukrainie wciąż mierzymy się z pandemią Covid-19, niestabilnymi łańcuchami dostaw oraz trudnościami z dostępnością półprzewodników – mówi dr Carla Kriwet, prezes BSH Hausgeräte. W związku z wojną firma przerwała dostawy części do produkcji, jak również dostawy AGD z Unii Europejskiej do Rosji. Ponadto BSH zawiesiła produkcję w swoich dwóch zakładach w Sankt Petersburgu.

Pozostało 81% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd