Dzień Kobiet w cieniu wojny. Sklepy ograniczą promocje

Sieci handlowe nadal przygotowują specjalne okazje na ten dzień, ale ich promocja jest znacznie skromniejsza niż zazwyczaj.

Publikacja: 07.03.2022 22:03

Świętowanie Dnia Kobiet jest w wielu miejscach ograniczone ze względu na wojnę w Ukrainie

Świętowanie Dnia Kobiet jest w wielu miejscach ograniczone ze względu na wojnę w Ukrainie

Foto: shutterstock

Dzień Kobiet był zawsze w handlu mocno zauważalny, zawsze to okazja do zwiększonych zakupów. Sklepy wprowadzały specjalne promocje, sprzedawały się zwłaszcza kwiaty, ale także słodycze czy kosmetyki. W tym roku wygląda to inaczej. – Postanowiono w centrali, by w związku z sytuacją w Ukrainie w tym roku zdecydowanie ograniczyć promowanie tej okazji – słyszymy w jednej z dużych sieci.

Nastawienie handlu zmieniło się diametralnie także w związku z tym, że wiele kobiet pracujących w sklepach to Ukrainki. – Świętowanie jest niezręczne, jeśli one zamartwiają się o bliskich – dodaje pracownik kolejnej sieci.

Ogółem nastawienie do święta zmienia się, jego popularność także w ostatnich latach powoli spada. Lidl z tej okazji podkreśla wcale nie wątek obdarowywania kobiet prezentami, tylko równości płacowej kobiet i mężczyzn. Wciąż według oficjalnych statystyk wynagrodzenie kobiet w Polsce jest średnio 7 proc. niższe nawet na porównywalnym stanowisku – wynika z badania firmy doradczej Korn Ferry w grupie ponad 16 tys. pracowników. Lidl wraz z tą firmą oraz United Nations Global Compact Network Poland (UN GCNP) przyzna nagrody firmom, których polityka wynagrodzeniowa jest najbardziej wyrównana.

– To w naszej ocenie ważna społecznie inicjatywa, ale też szansa dla małych i średnich przedsiębiorstw na dążenie do wysokich standardów – mówi Anna Potocka-Domin, dyrektorka Programu Business & Human Rights, United Nations Global Compact Poland.

Czytaj więcej

Ukraina ogranicza eksport rolny. Są limity ilościowe

LEGO z kolei postawiło na problem postrzegania kobiet głównie przez pryzmat stereotypów, co przekłada się na każdą sferę życia, poczynając od kupowania przypisanych danej płci zabawek. Tu jednak widać zmiany, w Polsce już 90 proc. dziewczynek w wieku 6–14 lat zgadza się z twierdzeniem, że mogą grać w piłkę nożną, a chłopcy tańczyć w balecie i nie jest to żaden problem. Ale dopiero najmłodsze pokolenie kobiet stroni od osądzania innych ze względu na nieszablonowe zainteresowania. Co więcej, to 60 proc. dziewczynek, ale już 75 proc. chłopców zgadza się z twierdzeniem, że niektóre aktywności są przypisane konkretnej płci. Wciąż 43 proc. dziewczynek w Polsce obawia się, że zostaną wyśmiane z powodu używania zabawki, którą stereotypowo przypisano płci męskiej.

– Wierzymy, że każde dziecko powinno mieć możliwość rozwoju swojego pełnego potencjału, niezależnie od płci. Do dzieci należy wybór zabawy, na którą mają ochotę, zgodną z ich potrzebami, pasjami oraz tym, co je inspiruje – mówi Beata Kucejko, dyrektor marketingu LEGO na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie. – Poprzez naszą kampanię chcemy zwrócić uwagę na wyzwania związane ze stereotypami płciowymi.

Dzień Kobiet był zawsze w handlu mocno zauważalny, zawsze to okazja do zwiększonych zakupów. Sklepy wprowadzały specjalne promocje, sprzedawały się zwłaszcza kwiaty, ale także słodycze czy kosmetyki. W tym roku wygląda to inaczej. – Postanowiono w centrali, by w związku z sytuacją w Ukrainie w tym roku zdecydowanie ograniczyć promowanie tej okazji – słyszymy w jednej z dużych sieci.

Nastawienie handlu zmieniło się diametralnie także w związku z tym, że wiele kobiet pracujących w sklepach to Ukrainki. – Świętowanie jest niezręczne, jeśli one zamartwiają się o bliskich – dodaje pracownik kolejnej sieci.

Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd