Rekordowy eksport żywności. Wojna popsuje te wyniki?

Wartość eksportu ogółem towarów rolno-spożywczych z Polski wzrosła w 2021 r. do poziomu 37,4 mld euro, czyli 170,8 mld zł. To o 9 proc. więcej niż w 2020 r.

Publikacja: 01.03.2022 22:02

Rekordowy eksport żywności. Wojna popsuje te wyniki?

Foto: Adobe Stock

Takie dane podał Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa działający przy Ministerstwie Rolnictwa. Analitycy KOWR wskazują, że eksportowi sprzyjało znoszenie ograniczeń w handlu międzynarodowym, wprowadzonych z powodów pandemicznych, i znaczna dywersyfikacja kierunków eksportu. Ponadto, także wysoka aktywność i elastyczność naszych firm, konkurencyjność jakościowa i cenowa polskich towarów i korzystne kursy walut.

Foto: Rzeczpospolita

Najwięcej eksportowaliśmy mięsa i jego przetworów. Dalej były zboża, tytoń, produkty mleczne i cukier.

Około 73 proc. wpływów z eksportu produktów rolno-spożywczych pochodziło ze sprzedaży do krajów UE. Nasi przedsiębiorcy sprzedali tam towary o wartości 27,1 mld euro. To wzrost o 11 proc. w porównaniu z 2020 r.

Wśród krajów unijnych największym odbiorcą produktów rolno-spożywczych z Polski były Niemcy. Trafiły tam towary o wartości 9,4 mld euro. To wzrost o 9 proc. Drugim największym partnerem polskich firm były Niderlandy, gdzie trafiły produkty rolno-spożywcze o wartości 2,2 mld euro, o 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Sprzedaż do Francji sięgnęła 2,1 mld euro, po wzroście o 16 proc., a do Włoch – 1,9 mld euro, wzrost o 10 proc. Do krajów pozaunijnych wyeksportowaliśmy produkty rolno-spożywcze o wartości 10,3 mld euro. To wzrost o 3 proc. Najwięcej naszych towarów trafiło do Wielkiej Brytanii: za 3 mld euro. To jednak mniej o 4 proc. niż rok wcześniej.

Sporo przychodów przyniósł też eksport żywności do Ukrainy i Rosji. Sprzedaż do pierwszego z tych krajów miała wartość 0,8 mld euro i wzrosła o 7 proc. Na ogromny rynek rosyjski nasze firmy sprzedały produkty rolno-spożywcze o wartości 0,7 mld euro, o 19 proc. więcej niż rok wcześniej.

– W przypadku Rosji handel produktami rolno-spożywczymi jest bardzo mocno ograniczony. Ta sytuacja utrzymuje się od wprowadzonego w 2014 r. rosyjskiego embarga będącego odpowiedzią na międzynarodowe sankcje po aneksji Krymu. Od tego czasu polscy eksporterzy w większości unikają rosyjskiego kierunku – mówi Artur Waraksa, ekspert ekonomiczny z ING Banku Śląskiego.

Zwraca uwagę, że nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku Ukrainy. W niektórych przypadkach, takich jak dostawy rzepaku, oleju rzepakowego czy drobiu, kraj ten zajmuje wysokie pozycje na liście dostawców do Polski. Ale w tych kategoriach kierunki zarówno eksportu, jak i importu są mocno zdywersyfikowane.

– W krótkim okresie nagłe wstrzymanie wymiany handlowej z tymi krajami może wzmocnić i tak już wysoką dynamikę wzrostu cen surowców i produktów rolno-spożywczych – ocenia jednak Artur Waraksa. – Jeśli chodzi o dłuższą perspektywę, to polscy producenci już w przeszłości pokazywali zdolność do radzenia sobie z zawirowaniami i skutecznego znajdowania nowych rynków zbytu – przypomina ekspert.

KOWR podał też, że import towarów rolno-spożywczych w 2021 r. osiągnął wartość 24,7 mld euro (112,6 mld zł) i był o 8,6 proc. większy niż rok wcześniej. Tym samym dodatnie saldo wymiany handlowej zwiększyło się w porównaniu z 2020 r. o 9,7 proc., do 12,7 mld euro (58,2 mld zł).

Czytaj więcej

Zamiera wymiana handlowa polskich firm ze Wschodem

Takie dane podał Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa działający przy Ministerstwie Rolnictwa. Analitycy KOWR wskazują, że eksportowi sprzyjało znoszenie ograniczeń w handlu międzynarodowym, wprowadzonych z powodów pandemicznych, i znaczna dywersyfikacja kierunków eksportu. Ponadto, także wysoka aktywność i elastyczność naszych firm, konkurencyjność jakościowa i cenowa polskich towarów i korzystne kursy walut.

Najwięcej eksportowaliśmy mięsa i jego przetworów. Dalej były zboża, tytoń, produkty mleczne i cukier.

Pozostało 86% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd