Obecnie banderole na winach mają wymiar 160 x 16 mm dla butelek powyżej 0,5 l i 110 x 14 mm dla mniejszych. Musiały być umieszczone w kształt litery U na szyjce butelki. Nowe będą miały tylko 50 x 16 mm, a producenci i importerzy wybiorą jedną z kilku możliwych opcji z rozporządzenia. Zmiany dotyczą wszystkich wyrobów winiarskich: win, cydrów i miodów pitnych.
– Nowe banderole są bardziej estetyczne, mniejsze i można je aplikować w kilku różnych miejscach opakowania (niekoniecznie na główce butelki) – mówi Anna Kalinowska, członek zarządu w Henkell Freixenet Polska. – Znaki akcyzy na podłożu samoprzylepnym przyspieszą proces klejenia, a również pozwolą zapewnić zadowalający efekt końcowy – mówi Bartosz Piasecki z Mazurskich Miodów.
Czytaj także: Polacy kupują coraz droższe trunki, a fiskus zaciera ręce
– Stary system aplikacji banderol wymagał sprzętu za ok. 200 tys. euro – mówi Jakub Nowak, prezes JNT Group. – Sposób nakładania banderol wymagał osprzętu dla każdego typu butelki, a to generowało dodatkowo duże koszty.
– Stare banderole zachowają ważność do końca czerwca 2022 r. Minister finansów może przedłużyć ten okres. Już zwróciliśmy się do resortu o to z wnioskiem, przewidując sytuację na rynku – mówi Magdalena Zielińska, prezes Polskiej Rady Winiarstwa.