Polacy wracają na zakupy do sklepów stacjonarnych

Większość Polaków chce wrócić do swoich wcześniejszych zwyczajów zakupowych, co oznacza więcej wizyt w stacjonarnych sklepach.

Aktualizacja: 13.07.2021 12:30 Publikacja: 13.07.2021 12:22

Polacy wracają na zakupy do sklepów stacjonarnych

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Kolejne badania pokazują, że o ile pandemia spowodowała ogromny zwrot kupujących w stronę sklepów internetowych, to znoszenie lockdownów i ograniczeń w funkcjonowaniu handlu dla klientów jest zachętą do powrotu na stacjonarne zakupy.

Według danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia od kwietnia 2020 r. do marca 2021 r., liczba wizyt w sklepach (uwzględniając rynek FMCG) spadła aż o 46, czyli 13 proc. rdr. W tym samym czasie przeciętna wartość koszyków zakupowych wzrosła aż o 20 proc. rdr.

– Można było przypuszczać, że pandemia trwale wpłynie na przyzwyczajenia konsumentów i nawet po zniesieniu obostrzeń duży odsetek nowych nabywców online pozostanie z tym formatem na dłużej. Dane badania „Corona Mood”, ale także to co obserwujemy na co dzień w sklepach, pokazują jednak, że handel stacjonarny w przypadku dóbr FMCG ma się świetnie, a my jako konsumenci najwidoczniej mocno się za nim stęskniliśmy. Wiele wskazuje zatem, że pandemia wzmocniła wiarygodność e-commerce w oczach konsumentów, ale jednocześnie – w normalnych warunkach – nie zniechęciła ich do tradycyjnych zakupów – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, dyrektor ds. Marketing & Consumer Intelligence w GfK.

Podobnie wnioski płyną z badania firmy Neinver, operatora sieci outletów Factory. 89 proc. badanych mieszkańców czterech regionów Polski zadeklarowało, że wraca do zwyczajów zakupowych sprzed pandemii, 9 proc. zamierza unikać centrów handlowych, natomiast 2 proc. chce robić zakupy wyłącznie przez internet.

W podobnym badaniu, wykonanym przed rokiem, gotowość do bezpośrednich zakupów w centrum handlowym zapowiadało o ponad połowę mniej osób, a 25 proc. decydowało się na centra mniej uczęszczane. 8 proc. badanych rok temu deklarowało wyłącznie internetowe zakupy.

- Klienci chętniej wybierają tradycyjne zakupy, a procedury sanitarne traktują jako naturalny element, który po prostu towarzyszy im na co dzień. Zdecydowanie spadła liczba osób deklarujących, że będzie unikać wizyt w centrach handlowych – z 24 proc. przed rokiem, do 9 proc. obecnie – mówi Natalia Wiśniewska, Marketing Manager Neiver w Polsce.

Kolejne badania pokazują, że o ile pandemia spowodowała ogromny zwrot kupujących w stronę sklepów internetowych, to znoszenie lockdownów i ograniczeń w funkcjonowaniu handlu dla klientów jest zachętą do powrotu na stacjonarne zakupy.

Według danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia od kwietnia 2020 r. do marca 2021 r., liczba wizyt w sklepach (uwzględniając rynek FMCG) spadła aż o 46, czyli 13 proc. rdr. W tym samym czasie przeciętna wartość koszyków zakupowych wzrosła aż o 20 proc. rdr.

Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd