Wyprzedaże oficjalnie ruszyły

W Polsce od poniedziałku rozpoczyna się sezon przecen. Ale coraz więcej firm startuje z obniżkami znacznie wcześniej, podobnie jak za granicą.

Publikacja: 26.12.2021 21:00

Wyprzedaże oficjalnie ruszyły

Foto: AdobeStock

Zimowe wyprzedaże tradycyjnie rozpoczynały się Boxing Day w USA czy Wielkiej Brytanii – co roku tłumy klientów polowały na ogromne okazje. Teraz pandemia to zmieniła, z powodu obowiązujących ograniczeń co do liczby klientów w sklepach trudno liczyć na podobne obrazki.

Zadanie handlowcom w Polsce utrudnia ogromna inflacja powodująca, że klienci mogą po świętach bardziej pilnować kieszeni, zwłaszcza że 1 stycznia wchodzą kolejne podwyżki, od akcyzy po prąd czy gaz. – Ceny obniżyliśmy już kilka dni przed świętami, aby nie zostać z towarem, który będzie jeszcze trudniej sprzedać. Zwłaszcza gdy na horyzoncie widnieje groźba lockdownu – przyznaje jedna z marek sieciowych.

Z badania Deloitte wynikało, że 38 proc. konsumentów czekało z większymi zakupami na sezon obniżek, aby móc skorzystać z okazji. A sezon zaczął się już w ostatni piątek listopada, czyli podczas Black Friday. Jednak największe zniżki są jeszcze przed nami. Możemy się spodziewać, że po świętach niektóre znane marki obniżą ceny na kolekcje sezonowe nawet do 80 proc. – Warto jednak zauważyć, że pandemia mocno wpłynęła na strategie sprzedażowe wielu podmiotów na rynku, szczególnie mody premium i dóbr luksusowych – mówi Paulina Zawadzka, współwłaścicielka Ammalfi Fashion, firmy dystrybuującej marki z sektora premium, takie jak DKNY, Ralph Lauren, The Kooples, Melissa Odabash. – Lockdown i brak przewidywalności sprawiły, że liczba kolekcji w ciągu roku się zmniejszyła. Lepszą sprzedaż odnotowały produkty klasyczne, ponadczasowe, niż te wpisujące się w aktualne, sezonowe trendy. Takie wyniki są spowodowane przede wszystkim zmianą zachowań konsumenckich – dodaje.

Choć zmieniają się zwyczaje, to wyprzedaże są wrośnięte w kalendarz marketingowy i firmy z nich nie rezygnują.

– Okres świąteczno-noworoczny to już zwyczajowo czas atrakcyjnych promocji i wyprzedaży. W eobuwie.pl pierwsze z nich wystartowały jeszcze przed świętami, 22 grudnia, w naszej aplikacji mobilnej. Na jej użytkowników czeka akcja Boxing Days, mogą liczyć na przeceny sięgające do 60 proc. – mówi Mikołaj Wezdecki, członek zarządu i dyrektor e-commerce w eobuwie.pl.

– Podobne promocje w pozostałych kanałach sprzedaży ruszyły 25 grudnia. Na klientów czeka wiele modnych produktów w niższych cenach, a dzięki szybkim i sprawnym dostawom zamówienie dotrze jeszcze w tym roku kalendarzowym – dodaje.

Przeceny zwyczajowo są utrzymywane przez cały styczeń, ale od rozpoczęcia pandemii takie podchodzenie do obniżek zdecydowanie odeszło do lamusa.

Zakupy w wielu kategoriach, zwłaszcza odzieży i obuwia, mocno spadły, zmienił się profil oferty w stronę mniej eleganckiej, a bardziej komfortowej.

Powoduje to, że okresowo promocje cenowe są teraz organizowane przez cały rok, firmy reagują na bieżąco na sytuację, aby nie zostać z zapasami towaru.

Zimowe wyprzedaże tradycyjnie rozpoczynały się Boxing Day w USA czy Wielkiej Brytanii – co roku tłumy klientów polowały na ogromne okazje. Teraz pandemia to zmieniła, z powodu obowiązujących ograniczeń co do liczby klientów w sklepach trudno liczyć na podobne obrazki.

Zadanie handlowcom w Polsce utrudnia ogromna inflacja powodująca, że klienci mogą po świętach bardziej pilnować kieszeni, zwłaszcza że 1 stycznia wchodzą kolejne podwyżki, od akcyzy po prąd czy gaz. – Ceny obniżyliśmy już kilka dni przed świętami, aby nie zostać z towarem, który będzie jeszcze trudniej sprzedać. Zwłaszcza gdy na horyzoncie widnieje groźba lockdownu – przyznaje jedna z marek sieciowych.

Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd