Nerwowy grudzień w sklepach. Wybuch awantur o maseczki

Grudzień zawsze oznacza większą nerwowość na zakupach, ale w tym roku sytuacja jest wyjątkowo trudna dla pracowników z powodu pandemii i podejścia części klientów.

Publikacja: 15.12.2021 13:56

Przedświąteczne zakupy w centrum warszawy na ul. Marszałkowskiej

Przedświąteczne zakupy w centrum warszawy na ul. Marszałkowskiej

Foto: PAP, Leszek Szymański

Stowarzyszenie STOP Nieuczciwym Pracodawcom jest zasypywane wiadomościami od pracowników handlu, którzy przyznają, że tak ciężko jak teraz nie pracowało im się jeszcze nigdy. Zgłoszenia dotyczą zarówno zbyt małej liczby pracowników, jak i kontroli policji i sanepidu oraz wręczania mandatów, na przykład za niezakrywanie nosa maseczką.

– Grudzień to zawsze gorący miesiąc dla handlu. Ten rok przynosi szereg problemów dla pracowników sklepów i galerii handlowych. Oczekujemy wsparcia dla pracowników ze strony pracodawców, potrzebne są tu jasne wytyczne, jak zachowywać się wobec klientów, którzy nie przestrzegają zasad sanitarnych. Wiele skarg dotyczy niecierpliwych, złośliwych, awanturujących się klientów – mówi prezes stowarzyszenia Małgorzata Marczulewska.

Od listopada do organizacji dotarło ponad 100 skarg i zapytań, które odnosiły się bezpośrednio do pracowników handlu. Poważnym problemem jest przestrzeganie zasad reżimu sanitarnego. Klienci nie chcą nosić maseczek, a zwracanie im uwagi kończy się karczemnymi awanturami.

Sklepy są też regularnie kontrolowane przez policję i pracowników sanepidu. - Otrzymujemy sygnały, że pracownicy sklepów są karani mandatami za brak maseczek, źle nałożone maseczki, a nawet za brak pilnowania dystansu między klientami w kolejkach czy brak pilnowania limitów w sklepach w galeriach handlowych - podaje organizacja.

Czytaj więcej

Mocno rosną ceny świątecznych produktów. Najdroższe święta od 20 lat

Szczyt zakupowego szaleństwa właśnie trwa – za nami weekend, w którym klienci szturmowali galerie handlowe w poszukiwaniu prezentów. Kolejny zapewne będzie podobny. Dla pracowników handlu to najbardziej pracowity i najbardziej stresujący czas w roku.

- O „wojnach maseczkowych” mówiliśmy już jakiś czas temu. Sprawa jest bardzo poważna i generuje konflikty na linii pracownik sklepu – klient. Właściciele i menadżerowie życzą sobie, by ekspedienci i obsługa zwracała uwagę klientom, a to się często kończy problemami i awanturami - czytamy w informacji Stowarzyszenia.

W sklepach brakuje ludzi do pracy, co powoduje, że niemożliwe jest obsłużenie wszystkich chętnych. Klienci są zniecierpliwieni, nerwowi, muszą stać w długich kolejkach, mają pretensje do obsługi sklepu, że nie wpuszczają ludzi. - W sklepach obowiązują limity i w niektórych może być przebywać 5-6 osób, to oczywiste więc, że tworzą się ogromne kolejki – mówi prezes Marczulewska.

W takich realiach bardzo kłopotliwe jest przestrzeganie zasad sanitarnych w warunkach ogólnego chaosu, jaki przed świętami panuje w handlu. Pracownicy narzekają przede wszystkim na zbyt małą liczbę osób do pracy, a zbyt dużą ilość obowiązków.

Stowarzyszenie STOP Nieuczciwym Pracodawcom jest zasypywane wiadomościami od pracowników handlu, którzy przyznają, że tak ciężko jak teraz nie pracowało im się jeszcze nigdy. Zgłoszenia dotyczą zarówno zbyt małej liczby pracowników, jak i kontroli policji i sanepidu oraz wręczania mandatów, na przykład za niezakrywanie nosa maseczką.

– Grudzień to zawsze gorący miesiąc dla handlu. Ten rok przynosi szereg problemów dla pracowników sklepów i galerii handlowych. Oczekujemy wsparcia dla pracowników ze strony pracodawców, potrzebne są tu jasne wytyczne, jak zachowywać się wobec klientów, którzy nie przestrzegają zasad sanitarnych. Wiele skarg dotyczy niecierpliwych, złośliwych, awanturujących się klientów – mówi prezes stowarzyszenia Małgorzata Marczulewska.

Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd