– Średniorocznie polskie produkty stanowią ponad 65 proc. asortymentu spożywczego. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę asortyment żywności regionalnej, to stanowią już około 90 proc. sprzedaży i wskaźnik ten ma tendencję rosnącą. Polskie produkty i produkty lokalne stanowią również trzon oferty marki własnej – mówi Marek Lipka, członek zarządu i dyrektor handlowy Carrefour Polska.
Jak wynika z badania IPSOS, aż dwie trzecie Polaków zwraca uwagę na to, aby kupować żywność wyprodukowaną w Polsce. – Pochodzenie ma dla nich szczególne znaczenie w przypadku owoców i warzyw. Współpracujemy z ponad 1000 polskich dostawców i to właśnie od nich w 2020 r. pochodziło 92 proc. produktów spożywczych. W 2020 r. ponad 70 proc. warzyw i owoców uprawianych w Polsce, które sprzedała nasza sieć, pochodziło bezpośrednio od producentów, a nie od pośredników – mówi Jakub Mazur z biura prasowego sieci Biedronka. – Na koniec 2021 r. planujemy, by 90 proc. sprzedaży warzyw i owoców, które są uprawiane w Polsce, pochodziło od krajowych producentów. Biedronka podaje, że 93 proc. mięsa oraz wyrobów mięsnych i 99,9 proc. ryb oraz przetworów rybnych w jej sklepach to rodzima produkcja. W 2020 r. w ramach akcji „Kupuj, co Polskie" klienci Biedronki kupili polskie produkty warte 9,6 mld zł.
Technika na fali
Inne sieci potwierdzają podobne podejście. – Sprzedaż artykułów spożywczych od polskich producentów stanowi ponad 70 proc. obrotu, dzięki czemu klienci mają stały dostęp do szerokiej oferty krajowych artykułów. 100 proc. świeżego mięsa w ramach marki własnej „Rzeźnik" pochodzi z Polski – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska. – W ofercie mamy ponad 300 produktów spożywczych z oznaczeniem „Produkt polski". Pozwala to klientom na łatwe zidentyfikowanie na półkach artykułów wytworzonych w Polsce, z użyciem polskich surowców. Wybierając żywność z oznaczeniem „Produkt polski", konsument ma pewność, że została ona wyprodukowana w Polsce, z rodzimych surowców – dodaje.
W tego rodzaju projektach pomagają także najnowsze technologie. – Wprowadzamy jako pierwsza firma z sektora spożywczego w Polsce produkt spożywczy wykorzystujący rozproszone bazy danych w technologii blockchain. Wdrożony we współpracy z polskimi dostawcami projekt ma zapewnić pełną przejrzystość w zakresie identyfikowalności produktów, które trafią na półki sklepów marki w całym kraju – mówi Marek Lipka. – W pierwszej fazie inicjatywy – dotyczącej ziemniaków marki Jakość z Natury – wzięło udział dziesięć polskich gospodarstw. Prekursorski proces paszportyzacji żywności rozpoczął się w kwietniu tego roku z wykorzystaniem rozwiązań IBM Food Trust – dodaje.