Z analiz wydatków kartowych klientów Santander Bank Polska wynika, że więcej wydajemy w księgarniach oraz salonikach prasowych. Wydatki w sklepach stacjonarnych i online z tej kategorii z roku na rok wzrastają – na przełomie lipca i sierpnia 2021 r. Polacy wykonali w nich ponad 30 proc. więcej transakcji kartami niż przed rokiem.
Jak podaje Biblioteka Narodowa, poziom czytelnictwa w Polsce w 2021 r. jest najwyższy od 2014 r., choć nadal niski. 42 proc. badanych deklaruje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeczytało choć jedną książkę lub przynajmniej jej fragment, co jest jednak i tak wynikiem lepszym niż w ostatnich latach.
Bank podaje, że zwiększone zainteresowanie widać wyraźnie w danych transakcyjnych, które wskazują, że wydatki kartowe klientów banku w księgarniach stacjonarnych, salonach prasowych oraz sklepach internetowych były w pierwszych tygodniach sierpnia o 34 proc. wyższe niż w analogicznym okresie w 2020 r. oraz o ponad 50 proc. wyższe niż w 2019 r.
Od początku 2021 r. do początku sierpnia klienci tego banku wydawali średnio 4 mln zł tygodniowo na zakupy w księgarniach i salonach prasowych, co oznacza wzrost o ok. 1 mln zł w porównaniu z rokiem poprzednim. Co ciekawe, największy przyrost transakcji kartowych w tym sektorze miał miejsce tuż przed wakacjami, a obecnie ponownie obserwujemy tendencję wzrostową.
- Nasi klienci wykonują w tym roku średnio o 15 tys. więcej transakcji w księgarniach i salonach prasowych niż przed rokiem. Szczytowym momentem zakupu produktów czytelniczych w pierwszej połowie roku był przełom maja i czerwca, kiedy wolumen transakcji przekroczył rekordowe 100 tysięcy tygodniowo – mówi Przemysław Chojecki, analityk z Santander Bank Polska.