Blokowali sprzedaż Hello Kitty w Europie. Zapłacą 6 mln euro kary

Komisja Europejska nałożyła ponad 6 mln euro grzywny na japoński koncern Sanrio za zakaz sprzedaży za granicę licencjonowanych towarów, także tych z postacią Hello Kitty na Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Aktualizacja: 09.07.2019 17:27 Publikacja: 09.07.2019 17:04

Blokowali sprzedaż Hello Kitty w Europie. Zapłacą 6 mln euro kary

Foto: Bloomberg

ula

Sanrio projektuje, licencjonuje, produkuje i sprzedaje popularne wśród dzieci oraz dorosłych produkty z Hello Kitty - mającej ludzkie cechy postaci animowanej kotki. Firma produkuje nie tylko filmy i gry komputerowe z hello Kitty, ale także zbawi, ubrania i różne gadżety, ale także sprzęt elektroniczny.

W czerwcu 2017 r. Komisja Europejska wszczęła dochodzenie antymonopolowe w sprawie niektórych licencji i praktyk dystrybucji Sanrio. KE postanowiła sprawdzić czy japońska firma nałożyła nielegalne ograniczenia na przedsiębiorców w sprawie sprzedaży licencjonowanych towarów ponad granicami na jednolitym rynku UE.

Według KE umowy licencyjne jakie Sanrio zawarło z kontrahentami naruszają unijne zasady konkurencji. Japoński koncern narzucił swoim partnerom szereg ograniczeń ograniczających sprzedaż poza terytorium licencjobiorców, takie jak klauzule wyraźnie zakazujące sprzedaży produktów - w tym także z serii Hello Kitty - poza określonym obszarem.

Japońska firma współpracowała podczas dochodzenia z urzędnikami Komisji i przyznała, że faktycznie doszło do naruszenia reguł konkurencji UE. Komisja zdecydowała się na obniżenie kary o 40 proc. i ostatecznie Sanrio został ukarany kwotą 6 mln 222 tys. euro - informuje magazyn "Fortune".

Nielegalne praktyki japońskiego koncernu obowiązywały przez około 11 lat od początku 2008 r. do końca 2018 r. W ich wyniku jednolity rynek został sztucznie podzielony przez co licencjobiorcy w Europie nie mogli sprzedawać produktów z postaciami za granicę.

Sanrio projektuje, licencjonuje, produkuje i sprzedaje popularne wśród dzieci oraz dorosłych produkty z Hello Kitty - mającej ludzkie cechy postaci animowanej kotki. Firma produkuje nie tylko filmy i gry komputerowe z hello Kitty, ale także zbawi, ubrania i różne gadżety, ale także sprzęt elektroniczny.

W czerwcu 2017 r. Komisja Europejska wszczęła dochodzenie antymonopolowe w sprawie niektórych licencji i praktyk dystrybucji Sanrio. KE postanowiła sprawdzić czy japońska firma nałożyła nielegalne ograniczenia na przedsiębiorców w sprawie sprzedaży licencjonowanych towarów ponad granicami na jednolitym rynku UE.

Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd