#RZECZoBIZNESIE: Mariusz Włodarczyk: Będziemy leasingować hulajnogi

Udało nam się wypaść lepiej niż branży. Praktycznie obroniliśmy poziom sprzedaży z 2018 r. - mówi Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing, gość programu Marcina Piaseckiego.

Aktualizacja: 10.02.2020 14:44 Publikacja: 10.02.2020 13:46

#RZECZoBIZNESIE: Mariusz Włodarczyk: Będziemy leasingować hulajnogi

Foto: tv.rp.pl

Po latach wzrostów w branży leasingowej mamy spadek o 6 proc. w 2019 r. Co się stało?

Jest to rozczarowujące jeśli spojrzymy na ostatnie 6 lat. Jednak patrząc na sam 2019 r. cieszymy się, że spadek wyniósł tylko 6 proc.

Dlaczego?

W IV kw. 2018 r. mieliśmy bardzo mocne przyspieszenie w finansowaniu samochodów lekkich. Ta sprzedaż przełożyła się na niższe wyniki w 2019 r jako rodzaj efektu bazy. Poza samochodami osobowymi pozostałe obszary rynku udało się obronić i są na relatywnie lekkich plusach.

Gospodarka po okresie dynamicznego wzrostu włączyła hamulec. To też się przełożyło na branżę leasingową?

Leasing to prawie 80 mld zł nowego finansowania. Nie tylko czynniki mikro, ale też makro oddziałują na jego skalę. Zmiany podatkowe, które dotyczyły finansowania samochodów osobowych wpłynęły na te wyniki. Ale swoją rolę odegrały również czynniki makro. Są to np. kwestie dotyczące transportu ciężkiego w Europie. Lekkie spowolnienie w Polsce i strefie euro też się odbija na skali leasingu.

Jak na tym tle wypadł Santander Leasing?

Udało nam się wypaść lepiej niż branży. Praktycznie obroniliśmy poziom sprzedaży z 2018 r. Nasza spółka zawsze była mocna w finansowaniu maszyn i urządzeń. To ponad 50 proc. naszej sprzedaży. Jest to sektor rolniczy, budowlanka czy wózki widłowe. Ta dywersyfikacja wyszła nam na dobre. W maszynach i urządzeniach mieliśmy prawie 8 proc. wzrostu, a branża 3,5 proc.

Wchodzicie w leasing małych przedmiotów i ekorozwiązań. Na czym polega ten pomysł?

To podążanie za trendami gospodarczymi, wręcz pewną modą. Mówię o wszystkich rozwiązaniach, które są związane z pozytywnym wpływem na środowisko. Od lat finansujemy samochody elektryczne, ale też wdrażamy rozwiązania w zakresie finansowania fotowoltaiki. Pracujemy z organizacjami europejskimi nad dostępnością finansowania, które wspiera rozwiązania pozytywne dla środowiska. Mamy cały pakiet rozwiązań, które nazywamy eko.

Jest zainteresowanie?

Tak. W tamtym roku, połowa z 7 tys. zarejestrowanych nowych samochodów elektrycznych, były finansowane leasingiem. To zainteresowanie będzie rosło, a nasze otwarcie na finansowanie takich samochodów coraz większe.

Na czym polega leasing niewielkich przedmiotów?

To np. rowery elektryczne, skutery, hulajnogi, kosiarki itp. Widzimy, że klienci o to pytają. To nasza odpowiedź na oczekiwanie rynku.

Po latach wzrostów w branży leasingowej mamy spadek o 6 proc. w 2019 r. Co się stało?

Jest to rozczarowujące jeśli spojrzymy na ostatnie 6 lat. Jednak patrząc na sam 2019 r. cieszymy się, że spadek wyniósł tylko 6 proc.

Pozostało 89% artykułu
Finanse
Złoto po 3000 dolarów za uncję w 2025 roku?
Finanse
Pieniądze z rezerwy emerytalnej nie wystarczą nawet na trzy miesiące
Finanse
Najlepszy produkt długoterminowego oszczędzania
Finanse
Zakaz kopania kryptowalut w Rosji. Brakuje prądu do produkcji broni
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Materiał Partnera
Zadbajmy lokalnie o bankowość dla firm