Materiał powstał we współpracy z firmą mLeasing
Jaki wpływ na polską gospodarkę ma branża leasingowa?
Cezary Raczyński: W Polsce prawie co trzecia złotówka przeznaczana przez firmy na inwestycje jest finansowana leasingiem. Branża leasingowa tworzy około 3,4 proc. polskiego PKB, zaś liczba przedsiębiorstw korzystających z leasingu szacowana jest na 600 tys. W 2019 roku polscy przedsiębiorcy dzięki leasingowi sfinansowali inwestycje na kwotę 77,8 mld zł. W tym samym roku całkowita wartość portfela leasingowego ruchomości wzrosła z 141 mld zł do 155 mld zł i stanowi kwotę porównywalną do wartości kredytów inwestycyjnych udzielonych również na finansowanie ruchomości. To są dane, które jednoznacznie świadczą o kluczowej roli leasingu w polskiej gospodarce. Dziś chyba nikt nie wyobraża sobie rozwoju takich branż jak transportowa czy budowlana bez udziału leasingu. Leasing od lat jest też dla przedsiębiorców głównym sposobem finansowania samochodów osobowych.
Związek Polskiego Leasingu udostępnił wyniki branży osiągnięte w 2019 roku. Po raz pierwszy od dziesięciu lat mamy do czynienia ze spadkiem wartości finansowania w stosunku do roku poprzedzającego. W poprzednich latach odnotowywano intensywne wzrosty. Co wpłynęło na taki wynik?
Spadek w 2019 roku wyniósł 5,7 proc. Zmniejszenie wartości sprzedaży leasingu nastąpiło w segmentach pojazdów osobowych i pojazdów do 3,5 tony, transporcie ciężkim i nieruchomościach. Gdy porównujemy wyniki branży, największe spadki nastąpiły w ostatnim kwartale i w tym okresie rynek zanotował 15,5-proc. spadek, podczas gdy w pierwszych trzech kwartałach rynek był mniejszy o zaledwie 1,6 proc. w porównaniu z rokiem 2018. Warto podkreślić, że rok 2018 był nietypowym i rekordowym czasem w zakresie leasingu pojazdów osobowych – wzrost rynku w tym okresie w segmencie pojazdów wyniósł 30,7 proc. Wpływ na wysoki poziom sprzedaży miały wówczas zmieniające się przepisy dotyczące podatku dochodowego. Taka sytuacja nie miała prawa powtórzyć się w roku 2019. Liczyliśmy, że zmniejszenie rynku w segmencie pojazdów zostanie złagodzone poprzez wzrosty w segmencie maszyn i urządzeń, przy czym 25-proc. spadek leasingu samochodów w czwartym kwartale oraz gorsza sytuacja w transporcie ciężkim nie były możliwe do zrekompensowania poprzez wzrosty na rynku maszyn i urządzeń.