Platforma Automarket.pl, która należy do PKO Leasing, sprawdziła, jakie marki samochodów jej klienci najczęściej wybierają w leasingu i wynajmie długoterminowym. – Zestawienie obejmuje zarówno nowe, jak i używane samochody po kontraktach leasingowych. Postanowiliśmy sprawdzić zainteresowanie poszczególnymi markami w dwóch formach finansowania: leasingu i wynajmie długoterminowym, bo łącznie wybiera je aż 75 proc. naszych klientów. To oznacza, że obserwujemy ewidentny odwrót od zakupu samochodów za gotówkę – tłumaczy Tomasz Otto z Automarket.pl.
Okazuje się, że kierowcy coraz częściej rezygnują z posiadania pojazdu na własność, jeśli w ramach alternatywy mogą korzystać z auta wyższej klasy i zapewnić sobie przewidywalność kosztów utrzymania. Zdaniem Automarket.pl dobrze obrazuje to duża popularność samochodów BMW, które stały się przedmiotem 10,1 proc. umów najmu i leasingu. Auta tej marki ustępują jedynie pojazdom Opla (14,9 proc.) oraz Hyundaia (10,4 proc.). Kolejne miejsca zajmują Skoda (9,7 proc.), Ford (7,1 proc.) i Volkswagen (5,9 proc.).
– Kierowcy finansują w leasingu lub wynajmie przede wszystkim samochody używane, które mają od dwóch do czterech lat i przeważnie niewielki przebieg. Na przykładzie BMW serii 3 możemy powiedzieć, że jest to opis ponad 50 proc. transakcji tej marki. Miesięczna rata w leasingu czy czynsz w wynajmie są w przypadku tych aut porównywalne z nowymi, ale niższej klasy samochodami innych marek – mówi Tomasz Otto. – A skoro cena obejmuje też przeglądy, ewentualne naprawy, wymianę opon i ubezpieczenie, to kierowcy przestają obawiać się dodatkowych kosztów i wybierają samochody, na które w innym finansowaniu nie mogliby sobie pozwolić – dodaje.
Statystyki potwierdzają, że popularność BMW przy zakupie za gotówkę spada, natomiast rośnie znacznie tańszej Skody. Najpopularniejsze marki w Automarket.pl bez względu na rodzaj finansowania to: Opel (16 proc.), Skoda (11 proc.), Hyundai (10 proc.), BMW (9 proc.) i Ford (7 proc.).