Złote Lwy dla „Obywatela Jonesa” Agnieszki Holland, sukces „Ikara. Legendy Mietka Kosza” i „Bożego ciała”

Jury pod przewodnictwem Macieja Wojtyszki za najlepszy film 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych uznało „Obywatela Jonesa” Agnieszki Holland. To trzecie Złote Lwy w karierze tej reżyserki.

Aktualizacja: 22.09.2019 11:57 Publikacja: 21.09.2019 21:20

James Norton jako Gareth Jones w filmie Agnieszki Holland

James Norton jako Gareth Jones w filmie Agnieszki Holland

Foto: Kino Świat

Historia brytyjskiego dziennikarza, który w latach trzydziestych XX wieku opisał Wielki Głód, dzisiaj uznawany za ludobójstwo dokonane na Ukrainie przez Józefa Stalina, jest mocnym głosem o kłamstwach propagandy, cynizmie polityki, korupcji mediów, ale też o odwadze człowieka, który chce ujawnić prawdę. To również pean na cześć niezależnego dziennikarstwa. Jurorzy nagrodzili też Grzegorza Piątkowskiego, który w „Obywatelu Jonesie” był odpowiedzialny za scenografię.

Srebrne Lwy odebrał Maciej Pieprzyca za film „Ikar. Legenda Mietka Kosza”. To opowieść o zapomnianym dzisiaj wielkim pianiście jazzowym, który zginął tragicznie 31 maja 1973 roku. O niewidomym artyście, dla którego muzyka oznaczała życie. Ale przecież gdy odchodził od fortepianu, pozostawała inność i samotność. Twórcy „Ikara...” zostali też nagrodzeni w pięciu  innych kategoriach: Witold Płóciennik za zdjęcia, Leszek Możdżer za muzykę, Agata Culak za kostiumy, Jolanta Dańda za charakteryzację. A wreszcie Dawid Ogrodnik, który stworzył wielką kreację jako tytułowy Mietek Kosz.

Nagrodę specjalną za doskonale zrealizowany film gatunkowy przypadła Łukaszowi Kośmickiemu za „Ukrytą grę”.

„Boże ciało” Jana Komasy zebrało worek nagród pozaregulaminowych. Za najlepszy film festiwalu uznali go m.in. dziennikarze, przedstawiciele Dyskusyjnych Klubów Filmowych, Sieci Kin Studyjnych. Jury główne wyróżniło ten film w trzech kategoriach. Nagrodę za reżyserię odebrał Jan Komasa, nagrodę za scenariusz – Mateusz Pacewicz. Eliza Rycembel dostała nagrodę za drugoplanową rolę kobiecą.

Nagroda za najlepszą pierwszoplanową rolę kobiecą przypadła Magdalenie Boczarskiej za kreację w filmie „Piłsudski” Michała Rosy. Za najlepszą rolę męską jury nagrodziło Dawida Ogrodnika za rolę w filmie „Ikar. Legenda Mietka Kosza”.

Z kolei za drugoplanową rolę męską wyróżniony został Sebastian Stankiewicz za film „Pan T.” Marcina Krzyształowicza.
Za najlepszy aktorski debiut jurorzy uznali kreację Zofii Domalik w filmie „Wszystko dla mojej matki”.

Za najlepszy debiut reżyserski uznano „Supernovą” Bartosza Kruhlika.

Nagrodę za najlepszy montaż dostali Robert Gryka, Wolfgang Weigl BFS i Krzysztof Arszenik

W kategorii „najlepszy dźwięk” nagrodę otrzymali Jarosław Czernichowski, Marcin Jachyra, Marcin Lenarczyk i Oliwier Synkowski  za film „Interior”.

Platynowymi Lwami za całokształt twórczości został uhonorowany Krzysztof Zanussi.

Historia brytyjskiego dziennikarza, który w latach trzydziestych XX wieku opisał Wielki Głód, dzisiaj uznawany za ludobójstwo dokonane na Ukrainie przez Józefa Stalina, jest mocnym głosem o kłamstwach propagandy, cynizmie polityki, korupcji mediów, ale też o odwadze człowieka, który chce ujawnić prawdę. To również pean na cześć niezależnego dziennikarstwa. Jurorzy nagrodzili też Grzegorza Piątkowskiego, który w „Obywatelu Jonesie” był odpowiedzialny za scenografię.

Srebrne Lwy odebrał Maciej Pieprzyca za film „Ikar. Legenda Mietka Kosza”. To opowieść o zapomnianym dzisiaj wielkim pianiście jazzowym, który zginął tragicznie 31 maja 1973 roku. O niewidomym artyście, dla którego muzyka oznaczała życie. Ale przecież gdy odchodził od fortepianu, pozostawała inność i samotność. Twórcy „Ikara...” zostali też nagrodzeni w pięciu  innych kategoriach: Witold Płóciennik za zdjęcia, Leszek Możdżer za muzykę, Agata Culak za kostiumy, Jolanta Dańda za charakteryzację. A wreszcie Dawid Ogrodnik, który stworzył wielką kreację jako tytułowy Mietek Kosz.

Film
Film „Kolonia nr 5”. Cała prawda o życiu emigrantów we Francji
Film
EnergaCAMERIMAGE: Hołd dla Halyny Hutchins
Film
Seriale na dużym ekranie - znamy program BNP Paribas Warsaw SerialCon 2024!
Film
„Father, Mother, Sister, Brother”. Jim Jarmusch powraca z nowym filmem
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Film
EnergaCAMERIMAGE 2024: Angelina Jolie zachwyca w Toruniu jako Maria Callas