Pracowniczy wellbeing poprawia wyniki firmy

Coraz więcej firm dostrzega potrzebę troski o pracownika, dbania o to, żeby dobrze mu się pracowało i by miał poczucie sensu wykonywanych zadań.

Publikacja: 02.09.2021 16:06

Pracowniczy wellbeing poprawia wyniki firmy

Foto: Źródło: Pexels-vlada-karpovich

Kiedy pracownicy są zdrowi i szczęśliwi, wpływa to dobrze nie tylko na nich, ale też na firmę, w której są zatrudnieni. Ale nie zawsze tak jest, a wówczas warto wdrożyć programy wellbeing, bo przedsiębiorstwa, które z nich korzystają, przyczyniają się do poprawy nastroju wśród swoich pracowników, a także tworzą warunki sprzyjające osiąganiu dobrych wyników.

– Dla każdej organizacji niezwykle istotna jest kultura radzenia sobie ze stresem, emocjami i z trudnymi sytuacjami. A umiejętność menedżerów w radzeniu sobie ze sobą oraz z emocjami zespołu w obliczu zmian i wyzwań wpływają na sukces całej organizacji – podkreślają eksperci.

Ważna część firmy

Modne pojęcie wellbeing, które niektórym kojarzy się ze strefami wellness i tym podobnymi przyjemnościami ciała, wkradło się niepostrzeżenie do środowiska pracy. I to już wiele lat temu. Można je spotkać choćby w ogłoszeniach oraz na stronach kariery pracodawców. Firmy chwalą się praktykami i programami wellbeing.

Co oznacza? Dlaczego jest uznawane za jeden z kluczowych trendów w zarządzaniu ludźmi? Wellbeing to pojęcie z dziedziny psychologii. Samo słowo w dosłownym tłumaczeniu oznacza dobrostan, czyli stan, w którym czujemy się po prostu dobrze i komfortowo. Obejmuje on całościowe spojrzenie na pracownika i jego potrzeby.

Człowiek, który potrafi radzić sobie z sytuacjami stresowymi i nie wyprowadzają go one z równowagi, który realizuje swój potencjał i spełnia się w pracy, przenosi to zadowolenie na płaszczyznę życia osobistego. Dzięki temu postrzega siebie jako osobę wartościową, a pracę i swoje życie jako pełne interesujących szans do wykorzystania.

Wellbeing to też trend w zarządzaniu ludźmi, który w centrum zainteresowania stawia dbałość o dobre samopoczucie pracowników.

Repertuar środków i narzędzi, jakimi pracodawca zapewni swoim pracownikom wellbeing, jest praktycznie nieograniczony. Ich zakres i dobór powinien być podyktowany potrzebami ludzi i możliwościami firmy.

– Dzięki wellbeing pracownicy czują się częścią danej firmy, ponieważ szefowie dają im odczuć, że są dla nich ważni. Mając świadomość jej współtworzenia, czerpią zdecydowanie większą satysfakcję i radość z wykonywanych zadań. Identyfikują się z firmą, dzięki czemu bardziej przykładają się do powierzanej im pracy. Każdy pracownik powinien mieć poczucie, że jego działania mają realny wpływ na funkcjonowanie firmy i kultury organizacyjnej oraz że ma w niej szansę na rozwój zawodowy – tłumaczyła w „Rzeczpospolitej" Katarzyna Richter, międzynarodowy specjalista z obszaru HR i komunikacji międzykulturowej.

Masaż i owoce w biurze

Firmy zaczęły poszukiwać metod i narzędzi, które sprawią, że ludzie poczują się lepiej w swoich miejscach pracy. A wellbeing zaczyna się już na poziomie urządzania biura. W miejscu pracy istotny jest wpływ maszyn i oświetlenia na zdrowie, kolory zastosowane w pomieszczeniach, a nawet zapach unoszący się w biurze.

Równie ważne są strefy relaksu, kantyna pracownicza, taras lub ogród oraz rozmieszczenie roślin wewnątrz. Wprowadzając pierwsze zmiany, warto rozważyć świadczenia medyczne i sportowe, darmowe owoce, konsultacje z psychologiem, wizyty masażystów oraz elastyczne godziny pracy, dające szansę pracownikom na realizację swoich pasji.

Pracodawcy zaczęli też sięgać po świadczenia wspierające utrzymanie dobrej kondycji fizycznej pracowników (np. opieka medyczna, profilaktyczne badania lekarskie, masaże w miejscu pracy), zachęcające ich do aktywności sportowej (np. karty sportowe, zajęcia jogi w biurze) oraz zdrowego odżywiania (np. szkolenia prowadzone przez dietetyków, zdrowe przekąski i świeżo wyciskane soki w biurze).

Część organizacji zaangażowanych w programy wellbeing zdecydowała się na bardziej systematyczne aktywności, takie jak cotygodniowe masaże biurowe czy kilkuminutowe sesje ćwiczeń przy biurkach, które mają zapewnić minimalną porcję ruchu i zrelaksować ciało. Wiele firm rozpoczęło praktyki online.

Nie chodzi jedynie o dobre samopoczucie fizyczne – pracodawcy szukają sposobu, w jaki mogą programować zdrowie psychiczne pracowników poprzez budowanie odporności i zmniejszenie poziomu stresu. Dzięki temu na rynku pojawiły się takie rozwiązania, jak indywidualne konsultacje online z psychologiem, webinary edukacyjne, panele Q&A z ekspertami oraz sesje jogi i treningi mindfulness.

Eksperci zwracają uwagę na to, że przyjazna firma musi uwzględniać potrzeby pracowników i reagować na zmieniającą się rzeczywistość. Jak choćby na fakt, że co trzeci pracownik odpowiedzialny za rozwój firmy najczęściej pracuje poza biurem.

A w erze pracy zdalnej i mobilności trzeba zadbać, by dostępne narzędzia i warunki taki model ułatwiały i wspierały. Tym bardziej że elastyczność podnosi poziom satysfakcji z pracy. Deklaruje ją 60 proc. osób pracujących w ten sposób.

Wellbeing to korzyści dla obu stron

Kluczem do efektywności takich programów jest długofalowe podejście – nie są one nastawione na sukces jednego miesiąca. Dobre samopoczucie pracownika jest budowane na wiele różnych sposobów. Najważniejsze czynniki składające się na ten stan to spójna, oparta na wartościach kultura organizacyjna oraz menedżerowie rozumiejący kwestie wellbeing i posiadający wysokie kompetencje w tym zakresie. To również dobra atmosfera w pracy i pozytywna energia wpływająca na kreatywność i zaangażowanie.

Poza tym programy wellbeingowe ważne są także w obecnych czasach, bo praca zdalna czy hybrydowa i nowy system zarządzania sprawiły, że pracownicy musieli się uczyć nowego środowiska.

– Wiele wskazuje na to, że wellbeing w firmach – teraz w pandemii wdrażany online, ale po niej również w trybie hybrydowym – stanie się kluczowym benefitem w nowej rzeczywistości – uważają eksperci.

Ich zdaniem korzyści z wdrażania takiego podejścia odnoszą obie strony: pracownicy stają się szczęśliwsi i z większą przyjemnością wykonują swoje obowiązki, a firmy poprawiają swoją efektywność, obniżają absencję chorobową, podnoszą lojalność i zaangażowanie pracowników, a jednocześnie stają się atrakcyjnymi pracodawcami, dzięki czemu łatwiej im pozyskać i utrzymać ludzi.

Badania wskazują, że ponad 25 proc. pracowników planuje odejście z pracy, w której doświadczają poczucia nadmiaru obowiązków, bezdusznego wykorzystywania przez organizację, chronicznego stresu, złej atmosfery, braku poczucia sensu i znaczenia tego, co robią. Dlatego warto zadbać o pracowników, by ich zatrzymać u siebie.

Kiedy pracownicy są zdrowi i szczęśliwi, wpływa to dobrze nie tylko na nich, ale też na firmę, w której są zatrudnieni. Ale nie zawsze tak jest, a wówczas warto wdrożyć programy wellbeing, bo przedsiębiorstwa, które z nich korzystają, przyczyniają się do poprawy nastroju wśród swoich pracowników, a także tworzą warunki sprzyjające osiąganiu dobrych wyników.

– Dla każdej organizacji niezwykle istotna jest kultura radzenia sobie ze stresem, emocjami i z trudnymi sytuacjami. A umiejętność menedżerów w radzeniu sobie ze sobą oraz z emocjami zespołu w obliczu zmian i wyzwań wpływają na sukces całej organizacji – podkreślają eksperci.

Pozostało 89% artykułu
Dodatki
Xtreme Fitness Gyms – dynamiczny rozwój franczyzy w branży fitness
Dodatki
Otwórz własną placówkę partnerską Banku Millennium
Dodatki
Co tydzień nowa placówka – VeloBank zaprasza franczyzobiorców
Dodatki
Franczyza McDonald’s: „Budujemy biznes oparty na partnerskich relacjach”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Dodatki
Magazyn energii i instalacja fotowoltaiczna – klucz do efektywności energetycznej obiektów przemysłowych