Dyrektor Kilbane podkreśla jednocześnie, że firma, kupując obiekty handlowe w Polsce, inwestuje w ich rozbudowę i modernizację. Stołeczna galeria Atrium Reduta, rozbudowana w 2004 r., jest np. systematycznie modernizowana od 2018 r. Otwarto m.in. sześciosalowe kino i klub fitness. W czerwcu do galerii wszedł nowy food court Przystanek Smaku wraz ze strefą zabaw dla dzieci. W IV kw. ma być otwarta Strefa WOW – interaktywna przestrzeń dla dzieci i rodziców. Rozbudowana i zmodernizowana została też galeria Atrium Targówek, zyskując ponad 8 tys. mkw. Powstało m.in. nowe skrzydło z aleją mody. Zmienia się Atrium Promenada. – Jesteśmy europejskim właścicielem centrów handlowych. Polska i Warszawa są dla nas jednym z kluczowych rynków. Rozwijamy się i zmieniamy, ale centra handlowe pozostają częścią naszego DNA – podsumowuje Kilbane.
Zmieniają się też inne centra. Przebudowywana jest np. Renoma we Wrocławiu. – Właściciel zdecydował o pozostawieniu funkcji handlowej na poziomie – 1 i 0. Na wyższych piętrach funkcja handlowa zmieni się w biurową – mówi Magdalena Czempińska, dyrektor w dziale badań rynku w firmie doradczej Knight Frank. Przypomina, że biura w znacznej części zastąpiły powierzchnie handlowe w galerii Drukarnia w Bydgoszczy. – Po zmianach została przemianowana na Bydgoskie Centrum Finansowe – mówi dyrektor.
Rynek zastanawia się nad losem galerii Malta w Poznaniu. Już w ub.r. pojawiały się pytania, czy w jej miejscu nie wyrośnie np. apartamentowiec. Miasto pracuje nad zmianami w studium zagospodarowania. Co z Maltą?
– Galeria Malta od dwóch lat wdraża strategię rozwoju w kierunku stworzenia komplementarnego, unikatowego na mapie Poznania obiektu skupiającego pod jednym dachem różnorodne formy aktywizacji społecznej i spędzania wolnego czasu – podkreśla Monika Krzywicka, dyrektor centrum, pytana o plany wobec galerii. – Konsekwentne rozwijanie tej idei wpisuje się i w oczekiwania klientów, i rynkowe trendy. Koncepcja naturalnie wpisuje się też w lokalizację galerii. Strefa okalająca jezioro to jedno z ulubionych miejsc wypoczynku rodzinnego, masowych sportowych imprez i różnorakich zajęć na świeżym powietrzu.
Dyrektor dodaje, że Malta to jedno z największych centrów handlowo-rozrywkowych w Poznaniu. Na 54 tys. mkw. powierzchni handlowej są sklepy i punkty usługowe z wielu branż. – Wiele z naszych inicjatyw przystopowała pandemia. Wraz ze zniesieniem obostrzeń ruszyliśmy jednak z nowymi otwarciami. Do oferty Malty dołączyły ostatnio m.in. szkoła tańca Ritmo i poradnia laktacyjna – wskazuje.
Dla różnych marek
Na powtórne otwarcie szykuje się zamknięty kilka lat temu stołeczny Fort Wola. Inwestor, Mayland Real Estate, zapowiada, że chce otworzyć galerię jak najszybciej, nastąpi to jednak nie wcześniej niż w 2022 r. – Nowy Fort Wola to projekt zakładający przekształcenie centrum handlowego I generacji w wygodne miejsce codziennych zakupów – tłumaczy Agata Uszyńska z Mayland Real Estate. – Gruntowną metamorfozę przechodzi właśnie wnętrze obiektu. Oferta sklepów i segment customer experience są dopasowane do najnowszych trendów. W komercjalizacji mocno eksponujemy segment artykułów gospodarstwa domowego, usług, fashion oraz, oczywiście, produktów spożywczych. Zajmą one ponad 60 proc. z 23 tys. mkw. GLA obiektu. Dużą wagę przywiązujemy do części wypoczynkowej.Inspiracja jest oczywista – czerpiemy z badań zachowań społecznych w trakcie i po pandemii. Wynika z nich, że chwila wytchnienia w warunkach nawiązujących do doświadczeń z wakacji pozytywnie wpływa na komfort zakupów. Będzie to jedna z trwałych zmian w naszej branży w najbliższej przyszłości – ocenia.