Cyfrowy Polsat liczy na wzrost zysku w 2024 roku

To miał być kwartał dobrych informacji o zyskach spółek od zielonej energii. Ale spadki w podstawowym biznesie Zygmunta Solorza zmartwiły inwestorów.

Publikacja: 10.11.2023 03:00

Maciej Stec, wiceprezes Cyfrowego Polsatu

Maciej Stec, wiceprezes Cyfrowego Polsatu

Foto: mat. pras.

W trzecim kwartale 2023 roku Grupa Cyfrowy Polsat po raz pierwszy pokazała wyniki spółek produkujących i sprzedających energię odnawialną, w które inwestowała od pewnego czasu.

Przejęte od ZE PAK spółki dodały grupie prawie 300 mln zł przychodu i 23 mln zł zysku EBITDA. W związku z tym opublikowane w środę po giełdowej sesji wyniki grupy kontrolowanej przez Zygmunta Solorza zaskoczyły inwestorów wzrostem przychodów. Natomiast pozostałe pozycje rachunku zysków i strat okazały się zbliżone, choć nieco niższe od średniej prognoz biur maklerskich.

Mimo to kurs akcji spółki w czwartek spadał o kilka procent. Analitycy zwracali uwagę, że grupie nadal ubywa klientów usług telekomunikacyjnych i płatnej telewizji, co może odbić się na przychodach w przyszłości.

Czytaj więcej

Jest decyzja w sprawie koncesji dla TVN. Stacja czekała blisko rok

Czekając na nowy trend

W III kw. 2023 r. Grupa Cyfrowy Polsat wykazała 3,46 mld zł przychodu (więcej o 5,6 proc. niż rok wcześniej), 995 mln zł zysku EBITDA (poprawa o 4,4 proc.), 775 mln zł skorygowanego zysku EBITDA (spadek o 7,7 proc.) oraz 511 mln zł zysku operacyjnego (wzrost o 2 proc.) i 102 mln zł zysku netto (spadek o 56,9 proc.). – Nasz zysk netto to wynik właściwie jedynie wysokich stóp procentowych. Głęboko wierzę, że sytuacja w kolejnych kwartałach będzie się poprawiała – mówiła Katarzyna Ostap-Tomann, odpowiedzialna za finanse grupy, w czwartek.

Największą część przychodu zawdzięcza użytkownikom usług telekomunikacyjnych pod markami Plus, Netia, Premium Mobile i a2Mobile (Aero2) oraz pakietów z kanałami telewizyjnymi i serwisu VoD Polsat Box Go (d. Ipla). Ta część biznesu określana jako segment usług B2C i B2B przyniosła grupie w III kw. br. 2,65 mld zł przychodu, o 4 proc. mniej niż rok wcześniej. Według menedżerów Cyfrowego Polsatu, którym przewodzi Mirosław Błaszczyk, to w największej mierze efekt niższych stawek w rozliczeniach hurtowych oraz słabszych niż rok temu przychodów ze sprzedaży sprzętu.

Przypomnieć można, że III kw. przyniósł spadek przychodu także Orange Polska. Natomiast T-Mobile Polska pokazał wzrosty.

Ostap-Tomann w 2024 roku spodziewa się małego, jednocyfrowego spadku EBITDA w segmencie telekomowym. – Jeśli chodzi o całą grupę, to oczekuję odwrócenia spadku EBITDA – zaznaczyła.

Inwestycje w OZE

Na koniec września z usług abonamentowych grupy korzystało 5,8 mln klientów indywidualnych, o 147 tys. mniej niż rok wcześniej. Płacili za 13,05 mln usług, o 287 tys. mniej niż rok wcześniej. To efekt ubytku klientów płatnej telewizji i VoD.

W segmencie medialnym przychody grupy urosły o 1 proc., do 560 mln zł. 288 mln zł wpłynęło z reklamy telewizyjnej. To wzrost o 4,7 proc. Udział grupy w rynku spadł do 29 proc., o 0,3 pkt proc. – Szacujemy, że dynamika rynku reklamy telewizyjnej w IV kw. będzie nieco niższa niż w III. Jeśli chodzi 2024 r. – szacujemy, że wzrost będzie niski, jednocyfrowy – powiedział Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat.

We wrześniu Cyfrowy Polsat dysponował 4,1 mld zł gotówki. Katarzyna Ostap-Tomann powiedziała, że pieniądze te będą zużytkowane głównie przez segment zielonej energii. Maciej Stec, wiceprezes Cyfrowego Polsatu, podkreślał, że realizacja strategii 2023 + przebiega zgodnie z planem.

W trzecim kwartale 2023 roku Grupa Cyfrowy Polsat po raz pierwszy pokazała wyniki spółek produkujących i sprzedających energię odnawialną, w które inwestowała od pewnego czasu.

Przejęte od ZE PAK spółki dodały grupie prawie 300 mln zł przychodu i 23 mln zł zysku EBITDA. W związku z tym opublikowane w środę po giełdowej sesji wyniki grupy kontrolowanej przez Zygmunta Solorza zaskoczyły inwestorów wzrostem przychodów. Natomiast pozostałe pozycje rachunku zysków i strat okazały się zbliżone, choć nieco niższe od średniej prognoz biur maklerskich.

Pozostało 84% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?