Czy podejście do CSR zmieniło się w ostatnich latach w biznesie?
Brakuje konkretnych danych statystycznych, by można było jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ale zmiany z pewnością następują i widać to m.in. po liczbie zgłoszeń do konkursu Raporty Zrównoważonego Rozwoju, do którego firmy zgłaszają publikacje z zakresu działalności niefinansowej. Jest ich coraz więcej, co nie zmienia faktu, że to wciąż kropla w morzu polskiej przedsiębiorczości. Raportowanie bezpośrednio dotyczy dużych przedsiębiorstw, których mamy w Polsce zaledwie 0,2 proc., czyli kilka tysięcy, ale to one mają największą szansę być kołem zamachowym zmiany, której potrzebujemy. Rozwój koncepcji CSR w znaczący sposób przyspieszają przynajmniej trzy przełomowe inicjatywy: Europejski Zielony Ład, strategia rozwoju Unii Europejskiej, której priorytetem jest ochrona klimatu, budowanie niskoemisyjnej gospodarki oraz nowe przepisy dotyczące ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (SFRD). Rozporządzenie SFDR zdecydowanie zwiększy przejrzystość analizy ryzyk dla zrównoważonego rozwoju w działalności instytucji finansowych, tak by sektor wspierał gospodarkę niskoemisyjną. Z kolei inna dyrektywa CSRD (poprzednio NFRD), dotycząca ujawniania danych niefinansowych, zwiększa liczbę podmiotów objętych wymogiem raportowania czynników ESG (z ang. environmental, social and governance). To bardzo biznesowe powody, dla których już widzimy zdecydowanie większe zaangażowanie przedsiębiorstw tworzeniem i realnym wdrażaniem strategii zrównoważonego rozwoju czy CSR.
Czy CSR jest już wpisany w strategię każdej firmy, czy wciąż są takie, dla których jest to obce pojęcie?
Wciąż jest wiele do zrobienia i zdecydowanie nadal jest wiele firm, które nie mają strategii zrównoważonego rozwoju, ESG czy CSR bądź sprowadzają je do działań marketingowych, akcji dobroczynnych, czasem jedynie doraźnych. Podstawowym wyzwaniem jest z jednej strony kwestia zaangażowania najwyższej kadry kierowniczej, z drugiej niedostatki wiedzy, i to na najwyższych szczeblach zarządzania. Ten aspekt mocno wybrzmiewał w badaniu osób na co dzień zajmujących się CSR „Menedżerowie CSR", zrealizowanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu w 2020 r. Ale nie jest to wyłącznie polska specyfika. Z myślą o edukacji członków rad nadzorczych oraz prezesów najważniejszych spółek powstał w World Economic Forum globalny program Climate Governace Initiative. Jest on realizowany już w kilkunastu krajach, m.in. Wielkiej Brytanii, Włoszech, Francji czy USA, Brazylii, Indonezji, pod marką Chapter Zero, a od maja także w Polsce. Prowadzi go FOB wraz z Deloitte. To edukacyjny projekt, który ma na celu dostarczenie wiedzy i konkretnych narzędzi pomocnych w transformacji biznesu oraz stworzenie platformy wymiany doświadczeń pomiędzy członkami zarządów i rad nadzorczych oraz ekspertami. Udział w nim jest bezpłatny i w każdej chwili można do niego dołączyć. Wierzymy, że dzięki tej inicjatywie strategie odpowiedzialności społecznej biznesu czy ESG staną się bardziej powszechne w polskiej rzeczywistości.
W dzisiejszych czasach trudno nie zapytać o to, jak pandemia wpłynęła na podejście przedsiębiorców do działań odpowiedzialnych.