Zarówno w przypadku nawierzchni betonowych, jak i asfaltowych konstrukcję nawierzchni projektuje się na 30 lat dla autostrad i dróg ekspresowych. Dla pozostałych rodzajów dróg jest to 20 lat. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad eksperymentuje z nowymi technologiami, których twórcy obiecują wydłużoną trwałość nawet do 50 lat.
W 2014 roku przy budowie trasy ekspresowej S8 Opacz– Paszków wykonawca użył asfaltów wysokomodyfikowanych, dzięki czemu nawierzchnia asfaltowa ma zaprojektowaną trwałość 50 lat, a firma budowlana udzieliła na wykonane roboty 18 lat gwarancji.
Na A1 Częstochowa Południe–Woźniki wykonany został 100-metrowy odcinek doświadczalny w ciągu jezdni manewrowej MOP Starcza Wschód, gdzie wykonano nawierzchnię betonową z betonu ze zbrojeniem ciągłym kompozytem epoksydowo-szklanym GFRP.
GDDKiA obiecuje, że na budowie drogi S7 Pieńki–Płońsk testowane będą nowe technologie konstrukcji nawierzchni betonowej na obiektach inżynierskich (zamiast dotychczas stosowanej nawierzchni asfaltowej).
Kolejnym przykładem zastosowania technologii innowacyjnych jest wykorzystanie mieszanki mineralno-asfaltowej z gumą w warstwie ścieralnej np. na odcinku S3 Sulechów–Zielona Góra Północ. W tym projekcie wykonawca przetworzył destrukt i ponownie wykorzystał w mieszankach mineralno-asfaltowych.