Są one niezbędne do projektowania i budowy tzw. szprych kolejowych CPK. Dotychczas spółka CPK podpisała umowy na studia wykonalności dla sześciu kolejowych odcinków. Prace przygotowawcze trwają dzięki temu na kilkuset kilometrach przyszłych linii kolejowych.
Opublikowane standardy Kolei Dużych Prędkości pozwolą zapewnić zachowanie jednolitych parametrów technicznych dla linii projektowanych w różnym czasie przez różne podmioty: spółkę CPK, wykonawców dokumentacji projektowej (studiów wykonalności, koncepcji programowo-przestrzennych, projektów budowlanych), firmy budowlane (opracowują one projekty wykonawcze) i inne instytucje z branży transportowej, w tym spółki Grupy PKP.
– Bez standardów technicznych KDP nie dałoby się efektywnie projektować ani budować linii kolejowych dużych prędkości, czyli tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i planowanego lotniska – mówi wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – To bardzo ważny krok w ramach realizacji części kolejowej programu inwestycyjnego CPK, która jest już mocno zaawansowana.
Inwestycje kolejowe CPK wpisują się w priorytety Inicjatywy Trójmorza, która obejmuje 12 krajów UE w regionie Bałtyku, Adriatyku i Morza Czarnego.