Jednym z celów wprowadzenia ustawą z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw zmian w Kodeksie postępowania administracyjnego („kpa") i w ustawie – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi („Ppsa") było usprawnienie postępowania administracyjnego oraz skrócenie czasu jego trwania. Przyznanie stronom możliwości decydowania o realizacji ich prawa do pełnego, dwukrotnego rozpoznania sprawy w procedurze administracyjnej czy też rezygnacji z tego prawa miało się do tego walnie przyczynić (>czytaj ramka).
Niejednolite orzecznictwo
Nie budzi wątpliwości, że w odniesieniu do decyzji strona ma prawo zrezygnować z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy i od razu złożyć skargę na decyzję do sądu administracyjnego. Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika jednak, że sporne jest czy takie samo prawo przysługuje stronie w stosunku do postanowienia.
W jednych orzeczeniach sądy administracyjne odrzucają skargę jako niedopuszczalną na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 Ppsa powołując się na literalne brzmienie przepisu art. 52 § 3 Pppsa (por. np. postanowienia WSA w Warszawie: z 10 stycznia 2018 r., I SA/Wa 2243/17; z 16 stycznia 2018 r., I SA/Wa 2279/17 i z 29 stycznia 2018 r., I SA/Wa 1706/17) Zgodnie z obecną treścią tego przepisu „Jeżeli stronie przysługuje prawo do zwrócenia się do organu, który wydał decyzję z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, strona może wnieść skargę na tę decyzję bez skorzystania z tego prawa".
W innych z kolei sądy administracyjne uznają prawo strony do wniesienia skargi na postanowienie do wojewódzkiego sądu administracyjnego bez uprzedniego składania wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Przykładowo, WSA w Warszawie w wyroku z 13 listopada 2017 r., I SA/Wa 1348/17 rozpoznał skargę na postanowienie Komisji ds. usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych wydanych z naruszeniem prawa złożoną z pominięciem wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Podobnie orzekł WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 15 listopada 2017 r., III SA/Gl 755/17. Ustosunkowując się do wniosku SKO w Katowicach o odrzucenie skargi na postanowienie o wstrzymaniu wykonania postanowienia, sąd podkreślił, że „W niniejszej sprawie na szczególne podkreślenie zasługuje art. 52 § 3 p.p.s.a., zgodnie z którym jeżeli stronie przysługuje prawo do zwrócenia się do organu, który wydał decyzję z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, strona może wnieść skargę na tę decyzję bez skorzystania z tego prawa. Przepis ten ma na celu racjonalizację postępowania odwoławczego i umożliwienie stronie postępowania skorzystanie z drogi sądowej w przypadkach takich jak wydanie postanowienia o wstrzymaniu wykonania decyzji. W niniejszej sprawie strona skorzystała z dyspozycji tego przepisu i pismem z 19 lipca 2017 r. wniosła skargę do sądu administracyjnego. Wobec powyższego skarga strony winna być rozpoznana przez sąd (...)."
Wniosek o ponowne rozpatrzenie
Zastanawiając się nad możliwością uznania, że także w odniesieniu do postanowień stronie przysługuje prawo wyboru pomiędzy wniesieniem skargi do sądu administracyjnego, a złożeniem do organu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, przede wszystkim należy podkreślić, że wskazane w art. 52 § 3 Ppsa pojęcie „wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy" nie jest instytucją postępowania sądowoadministracyjnego lecz stanowi kategorię postępowania administracyjnego. Zakres stosowania „wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy" należy więc analizować na gruncie przepisów kpa.