- Nyszczuk Jewhen. Czyli głos Majdanu zarówno w czasach pomarańczowej rewolucji (wtedy ochrzczono go głosem protestu), jak i w 2013/2014 r. Obecnie pełni funkcję ministra kultury Ukrainy.
- Opaski. Symbol rewolucji na granicie. Głowy jej uczestników były przepasane białymi wstążeczkami. Pomysł na noszenie opasek ukraińscy studenci zaczerpnęli od swoich chińskich rówieśników, którzy w 1989 r. demonstrowali na placu Tian'anmen w Chinach.
- Pałac Maryjski. Barokowy pałac położony blisko Werchownej Rady. Budynek należy do Kancelarii Prezydenta Ukrainy. W latach 2003–2004 miejsce negocjacji dotyczących pomarańczowej rewolucji z udziałem Kuczmy, Janukowycza i Juszczenki, ale też mediatorów z zagranicy: Kwaśniewskiego, Adamkusa i Solany.
- Parubij Andrij. Dowódca samoobrony. W czasie rewolucji godności deputowany Werchownej Rady. Jako jeden z niewielu ukraińskich polityków bezpośrednio zaangażował się w protest, wieczorami sam patrolował teren miasta objęty rewolucją, oprowadzał delegacje itd. Po ucieczce Janukowycza został sekretarzem Rady Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony. Porzucił swoje stanowisko, tłumacząc, że „jego miejsce jest na froncie". Obecnie jest przewodniczącym Werchownej Rady.
- Pianista. Muzyk ze Lwowa Markijan Macech przyjechał do Kijowa, by uczestniczyć w demonstracjach. Kupił pianino i pomalował je w kolory Unii Europejskiej. Zagrał na nim przed szpalerem berkutowców. W czasie rewolucji w okolicach Majdanu postawiono kolejne pianina. Mogli z nich korzystać wszyscy. Muzyka i śpiew stanowiły ważny element podnoszenia protestujących na duchu.
- Pływe kacza po tysyni... Ukraińska żałobna pieśń ludowa. Od czasu rewolucji godności wywołuje silne emocje. Była odtwarzana podczas nabożeństw żałobnych po 21 lutego 2014 r. na placu Niepodległości.
- Polacy na Majdanie. W czasie pomarańczowej rewolucji z Polski na Majdan, pomimo trwających świąt Bożego Narodzenia, przyjechało najwięcej obserwatorów wyborczych. Podobnie w 2013/2014 r. przyjechali liczni wolontariusze oraz dziennikarze, politycy, artyści. Byli to m.in: Wojciech Mucha, Katarzyna Pawlak, Jacek Saryusz-Wolski, Jan Malicki, Paweł Pieniążek, Piotr Andrusieczko, Piotr Pogorzelski, Paweł Kukiz, Andrzej Brzeziecki oraz współautor tego tekstu, który przemówił do protestujących. 1 grudnia Jarosław Kaczyński wygłosił mowę do kilkusettysięcznego tłumu „Nie lękajcie się, niech żyje wolna Ukraina, niech żyje wolna Polska. Sława Ukrainie!". Do Kijowa przybyli także Grzegorz Schetyna oraz Jacek Kurski (zasłynął z tego, że zrobił sobie selfie z barykadą).
- Pomarańcze. „Pomarańcze nie zwykłe, lecz naszpikowane..." – to słowa ze słynnego wystąpienia Ludmiły Janukowycz wygłoszonego na wiecu w Doniecku 29 listopada 2004 r. Janukowyczowie mieli przekonywać zebranych, że w Kijowie widzieli, jak ludziom rozdawano naszpikowane narkotykami pomarańcze. W podtekście chodziło oczywiście o amerykańską inspirację rewolucji, która przyszła ze zgniłego Zachodu. Następnego dnia ten fragment wystąpienia był transmitowany przez praktycznie wszystkie państwowe kanały telewizyjne.
- Pomarańczowy. Kolor obozu Juszczenki w czasie pomarańczowej rewolucji. Pomarańczowe były flagi, szaliki (z napisem „Juszczenko"), wstążki. Cały Majdan był pomarańczowy. Pomarańczowe rekwizyty na znak solidarności z narodem ukraińskim znalazły się w sali Parlamentu Europejskiego oraz polskiego Sejmu. Obóz Janukowycza (władzy) był obozem niebieskich.
- Prawy Sektor. Początkowo nazwa ruchu zrzeszającego ukraińskie organizacje nacjonalistyczne, od 2014 r. partia polityczna. Na Majdanie odegrał ważną rolę, szczególnie poprzez zaangażowanie swoich członków w samoobronę. Z tego powodu, pomimo stosunkowo niedużej liczby członków, informacja o zaangażowaniu tej formacji w rewolucję stała się przedmiotem licznych dyskusji, szczególnie medialnych. W wielu kręgach nacjonalistyczna orientacja Prawego Sektora, otwarcie odwołującego się do tradycji UPA, wzbudzała krytycyzm. Została ona również wykorzystana przez rosyjską propagandę, według której Majdan był juntą zorganizowaną przez ukraińskich faszystów. Podczas Majdanu przywódcą Prawego Sektora był Dmytro Jarosz.
- Razom nas bahato. Nieformalny hymn pomarańczowej rewolucji wykonywany przez grupę Gryndżoły. W czasie rewolucji godności rolę takiego hymnu pełniła pieśń „Brat za brata" wykonywana przez grupę Kozak System.
- Samoobrona Majdanu. Protestujący uformowali się w dowodzone przez komendantów sotnie. Nazwę zaczerpnięto z tradycji kozackiej – w Siczy Zaporoskiej sotnie były podstawową jednostką organizacyjną. Ich członkowie byli amatorsko wyposażeni w zbroje własnej produkcji, pałki, kaski rowerowe. Z każdym tygodniem wyposażenie to stawało się jednak coraz lepsze. Pod sam koniec wiele osób miało hełmy wojskowe, maski gazowe, bojowe okulary.
- Szpital polowy. Jeden z najbardziej znanych funkcjonował w soborze Michajłowskim w centrum Kijowa. Podobny szpital ustawiono również w katolickim kościele św. Aleksandra. Ranni i chorzy leżeli tam na łóżkach rozstawionych wzdłuż ścian, oddzieleni prowizorycznymi parawanami. W nawie głównej normalnie odbywały się nabożeństwa
- Tituszki. Nazwa pochodzi od nazwiska Wadyma Tituszki. Były to grupy chuliganów opłacanych (około 200 hrywien od demonstracji) przez władzę za bicie demonstrantów i dokonywanie prowokacji. Grupy tituszek przywożono do Kijowa autokarami. Tituszki „pracowali" również w metrze. Ich zadaniem było rozpoznawanie, który spośród pasażerów był uczestnikiem Majdanu. Umożliwiał im to węch – osoby, które wracały z Majdanu, wydzielały charakterystyczny zapach. Wiele osób tak zidentyfikowanych zostało pobitych po wyjściu z metra.
- Tymoszenko Julia. Jeden z symboli protestów na Ukrainie, dzięki swej urodzie i stylizowanej fryzurze znana na całym świecie. Charyzmatyczna liderka pomarańczowej rewolucji, obok Wiktora Juszczenki. W 2011 r. uwięziona przez Janukowycza. Protesty 2013/2014 r. zastały ją w więzieniu. 22 lutego po południu – dzień po ucieczce Janukowycza z Kijowa – ukraiński parlament przyjął rezolucję w sprawie uwolnienia byłej premier. Wieczorem Tymoszenko była już w Kijowie i przemawiała na Majdanie. Nie udało jej się jednak porwać tłumów.
- Trzech tenorów. Początkowo na Majdanie 2013/2014 r. główne role grali liderzy opozycji: Kliczko, Tiachnybok i Jaceniuk. Z czasem jednak na lidera wyrósł Petro Poroszenko, który pokazał, że dąży do skutecznego, ale pokojowego rozwiązania sporu. 1 grudnia stanął wobec tłumu demonstrantów, by powstrzymać podniecany przez prowokatorów szturm na siedzibę prezydenta Ukrainy. Jego zdjęcia w roli przywódcy obiegły ukraińską i światową prasę.
- Ukraina bez Kuczmy. W latach 2000–2001 zorganizowana przez opozycję akcja protestu przeciw rządom prezydenta Leonida Kuczmy miała decydujące znaczenie w konsolidacji opozycji przeciwko prezydentowi. Akcję można odczytywać jako przygotowanie do pomarańczowej rewolucji.
- Ukraińska Prawda. Najpopularniejszy niezależny portal internetowy podczas protestów 2013/2014 r. Odgrywał rolę nieformalnego organu prasowego rewolucji. Wśród popularnych blogów znalazły się między innymi te autorstwa Tetiany Czornowoł i Inny Bohosłowskiej.
- Wakarczuk Światosław. Wokalista i lider grupy Okean Elzy. Aktywista rewolucji godności. Jego najpopularniejsze piosenki to: „Bez walki" i „Ściana".
- Wiktor Juszczenko. Symbol pomarańczowego Majdanu. Kontrkandydat i ofiara Janukowycza w wyborach prezydenckich. Ich wyniki zostały sfałszowane, a Juszczenko otruty. Na czas rewolucji stał się wielkim bohaterem. Cały Majdan krzyczał: „Juszczenko!", „Juszczenko!". Po rewolucji prezydent Ukrainy, utrzymał władzę tylko przez jedną kadencję. W 2010 r. wybory wygrał Wiktor Janukowycz.
- Wojownicy Światła. Popularna piosenka białoruskiej grupy Lapis Trubieckoj. Śpiewana często podczas rewolucji godności.
- Złoty bochen. Złota sztabka w kształcie chleba o wadze 2 kg. Symbol przepychu, który miał być znaleziony w rezydencji Janukowycza. Do dziś nie wiadomo, czy naprawdę istniał.
- Żydobanderowiec. Paradoksalne połączenie dwóch głównych fobii rosyjskich szowinistów. Wielu liderów opinii żydowskiego pochodzenia na Ukrainie manifestowało wsparcie dla Majdanu. W mediach pokazywano wizerunek jednego z najbogatszych Ukraińców Igora Kołomojskiego, który miał na sobie koszulkę z napisem „ŻydoBandera".
Iwona Reichardt jest politologiem z Kolegium Europy Wschodniej, Paweł Kowal jest historykiem, pracuje w Instytucie Studiów Politycznych PAN. Autorzy dziękują Ludmyle Lewczeniuk i Katerynie Pryszczepie za pomoc w przygotowaniu Alfabetu.
Magazyn Plus Minus
PLUS MINUS
Prenumerata sobotniego wydania „Rzeczpospolitej”:
prenumerata.rp.pl/plusminus
tel. 800 12 01 95