Podstawa odszkodowania
Jeśli w decyzji komisji wykazano wadliwość decyzji reprywatyzacyjnej, podstawą roszczeń odszkodowawczych może być art. 4171 § 2 k.c. zdanie pierwsze w powiązaniu z art. 417 § 1 k.c. Zgodnie z tym przepisem „Jeżeli szkoda została wyrządzona przez wydanie prawomocnego orzeczenia lub ostatecznej decyzji, jej naprawienia można żądać po stwierdzeniu we właściwym postępowaniu ich niezgodności z prawem, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej". Natomiast art. 417 § 1 k.c. stanowi, że „Za szkodę wyrządzoną przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej ponosi odpowiedzialność Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego lub inna osoba prawna wykonująca tę władzę z mocy prawa".
W art. 4171 § 2 k.c. zdanie pierwsze mowa jest o konieczności uzyskania tzw. prejudykatu, czyli stwierdzenia we właściwym trybie i przez właściwy organ niezgodności decyzji z prawem.
W świetle powyższego przepisu należy więc przede wszystkim ustalić, czy postępowanie przed Komisją jest „właściwym postępowaniem".
Przepisy art. 29 ust. 1 pkt 2-4 ustawy, na podstawie których Komisja wydaje decyzje usuwające z obrotu prawnego ostateczne decyzje reprywatyzacyjne, to przepisy szczególne, o których mowa w art. 163 k.p.a. Zgodnie z tym artykułem „Organ administracji publicznej może uchylić lub zmienić decyzję, na mocy której strona nabyła prawo, także w innych przypadkach oraz na innych zasadach niż określone w niniejszym rozdziale, o ile przewidują to przepisy szczególne". W przepisie art. 163 k.p.a. mowa jest jednak jedynie o uchylaniu lub zmianie decyzji, tymczasem Komisja na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 3a ustawy może także stwierdzić nieważność decyzji reprywatyzacyjnej.
Powstaje więc pytanie, czy uchylenie na podstawie przepisów szczególnych, o których mowa w art. 163 k.p.a., a także stwierdzenie nieważności decyzji reprywatyzacyjnej na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 3a ustawy stanowi „właściwe postępowanie" z art. 4171 § 2 kodeksu cywilnego. W orzecznictwie podkreśla się, że przepisy kodeksu cywilnego regulujące odpowiedzialność władz publicznych powinny być interpretowane w taki sposób, by jak najpełniej zrealizować ogólną zasadę wyrażoną w art. 77 ust. 1 Konstytucji RP, zgodnie z którą „Każdy ma prawo do wynagrodzenia szkody, jaka została mu wyrządzona przez niezgodne z prawem działanie organu władzy publicznej". Zdaniem SN „art. 77 ust. 1 konstytucji wyznacza rozumienie" przepisów ustawowych regulujących odpowiedzialność władz publicznych (por. uzasadnienie wyroku SN z 20 lutego 2008 r., II CSK 435/07, LEX nr 380961).
SN wypowiedział się także, co należy rozumieć przez „właściwe postępowanie" z art. 4171 § 2 k.c. Zdaniem SN żadne racje nie przemawiają za zaliczeniem do kategorii „właściwych postępowań" tylko postępowań w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji (art. 156 k.p.a.) czy w sprawie uchylenia decyzji w wyniku wznowienia postępowania (art. 145 i n. k.p.a.). SN uważa, że przez takie postępowanie należy rozumieć każde postępowanie prowadzone zarówno przez organy administracji, jak i sądy administracyjne, które prowadzi do stwierdzenia niezgodności z prawem ostatecznej decyzji (por. wyrok SN z 21 października 2016 r., IV CSK 26/16, LEX nr 2162818).